Construction of scientific knowledge in motor learning: history and perspectives

  • Cláudio Márcio Oliveira UFMG

Abstract

The present work aims to inquire the construction of scientific knowledge in the motor learning area. A necessary historical retrospective on this study field considers the epistemology of Francis Bacon, Karl Popper, Paul Feyerabend and Thomas Kuhn. Bacon and Popper’s conceptions show to be inadequate to explain the scientific progress of motor learning. Feyerabend’s ideas are also inadequate as they lack coherency, even though in some aspects they are adequate. The Kuhnian approach, however, seems more satisfactory, particularly with regard to the notion of “crisis of paradigm” between the ecological approach and the information-processing approach. A critique is offered from human and social sciences perspective. This leads us to reflect on the possible growth of a new paradigm and consider scientific practice as a social practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Cláudio Márcio Oliveira, UFMG
Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Minas Gerais (1996) e Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003), realizando Doutorado em Educação pela UFMG desde 2007. Atualmente é professor do Centro Universitário de Sete Lagoas, professor titular do Instituto Superior de Educação Anísio Teixeira e professor da Rede Municipal de Ensino de Belo Horizonte, na modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Tem experiência nas áreas de Educação Física e Educação de Jovens e Adultos, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física, educação de jovens e adultos, corpo e educação, processos formativos na cidade Currículo Lattes
Published
2008-06-10
How to Cite
1.
Oliveira CM. Construction of scientific knowledge in motor learning: history and perspectives. JPhysEduc [Internet]. 2008Jun.10 [cited 2025Sep.14];9(1):67-4. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3848
Section
Original Articles