Corporeity in the elementary school

  • Márcio Xavier Bonorino Figueiredo UFPEL

Abstract

The present study aims to investigate how the school has built a corporeity to submit the students to the exploration and domination of the present system. Another objective of the study is to find out corporeity expressed through the children’s games drawings. Observation was carried out in the school premises and inside the classroom during the term as well as two interviews were held with each first grader of the elementary school in a suburban public school. It was found that the school, trough implicit or explicit rules, builds a corporeity which is based on individualism, massification and a minority’s privileges. The games and drawings analyzed have revealed values opposite to those imposed by the school. Based on theses facts, anthropometric incipient plan of corporeal exercises was worked out having children’s games and drawing’s at its starting point for a transformational praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Márcio Xavier Bonorino Figueiredo, UFPEL
Graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (1979), fez especialização em Ginástica Escolar - UFPel (1980), Medecina Esportiva - Faculdade de Ciências Médicas de Porto Alegre - (1981) e Educação e Sociedade - UFPel (1984). Mestrado em Educação-Ensino pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1989) e Doutorado em Educação - Área de concentração: História e Filosofia pela Universidade de São Paulo (1998). Atualmente é professor Associado I da Universidade Federal de Pelotas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando em temas: corpo, corporeidade, infância, educação biocentrica, formação de professores, práticas pedagógicas e educação. Fez formação em biodanza e educação biocentrica na Escola Paulista de Biodanza. Publicou os livros - Corporeidade na Escola: Brincadeiras, jogos e desenhos - 4ª ed. (2006), Educação: Corporeidade nos caminhos da infância - 2ª ed. (2006), Educação Biocentrica: vivências com educadores (2006) e organizou A infância dura a vida interira (2006). Coordena o Grupo de Pesquisa Cultura, Infância e Educação Intantil, também coordena e orienta a Especialização em Educação Infantil na Faculdade de Educação da UFPel. Integra o Mestrado em Educação Física e orientará a partir de (2007) na linha de Pesquisa - Educação Física, Escola e Sociedade Currículo Lattes
Published
2008-07-01
How to Cite
1.
Figueiredo MXB. Corporeity in the elementary school. JPhysEduc [Internet]. 2008Jul.1 [cited 2025Sep.15];4(1):6-. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/4009
Section
Original Articles