<b>Adhesion to physical education profession: case study at public teaching in Santa Catarina</b> - DOI: 10.4025/reveducfis.v20i3.6791

  • Alexandra Folle UFSC
  • Juarez Vieira do Nascimento Universidade Federal de Santa Catarina
Keywords: Profession choice. Profession abandonment. Teaching permanence.

Abstract

The aim of this study was to analyze the adherence to Physical Education teaching profession, reasons for choosing Physical Education as a profession and the school as a mediation place, the withdraw desire and the reasons for permanence in teaching career. Participated in the study four Physical Education teachers with more than twenty-five years of experience as teachers in Santa Catarina. In the information collection, a semi-structured interviews with the Physical Education teachers, with the workmates, and also the document analysis were performed. The technique of content analysis was used in information analysis. The evidences found allowed verifying similar motivations to the choice of Physical Education profession (interest in sport) and in public schools teaching (professional fulfillment), as well as different feelings in terms of leaving the teacher career. Besides, it was concluded that professional stability and income ensured the permanence of the teachers in the public teaching during the period of teaching.

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Author Biographies

Alexandra Folle, UFSC
Possui graduação em Educação Física (2002) e e especialização em Esporte Escolar (2004) pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó. Atualmente é mestrada do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: nível de satisfação de docentes e discentes, modelos de ensino de jogos esportivos e avaliação postural Currículo Lattes
Juarez Vieira do Nascimento, Universidade Federal de Santa Catarina
Licenciatura em Educação Física pela Faculdade Salesiana de Educação Física (1982), mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (1988) e doutorado em Ciências do Esporte pela Universidade do Porto (1998). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Diretor do Centro de Desportos da UFSC, Representante Adjunto da Área 21 na Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior(CAPES). Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Formação Profissional e Pedagogia do Esporte, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física, formação inicial, voleibol, desenvolvimento profissional e currículos e programas.
Published
2009-10-05
How to Cite
1.
Folle A, Nascimento JV do. <b>Adhesion to physical education profession: case study at public teaching in Santa Catarina</b&gt; - DOI: 10.4025/reveducfis.v20i3.6791. JPhysEduc [Internet]. 2009Oct.5 [cited 2025Sep.13];20(3):353-65. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/6791
Section
Original Articles