FORMS OF PRIVATIZATION OF THE CURRICULUM: ANALYSIS OF THE PEDAGOGICAL PROPOSAL SABER IGUAL -PPSI THE MUNICIPALITY OF BOA VISTA-RR
Abstract
In view of the privatization process of education in times of neoliberalism, we sought to study the effects of the curricular pedagogical proposal in schools in the municipality of Boa Vista-RR. The objective is to analyze the Pedagogical Proposal Saber Igual-PPSI, identifying that the activities developed in schools are adjusted to the commercialization of education. Based on authors such as Saviani (2011), Marx (2017) and Mészaros (2008). The methodology used was of a bibliographic nature with literature from the Historical-Critical Pedagogy - PHC de Saviani (2011), of documentary nature analyzing the Pedagogical Proposal Saber Igual - PPSI and of an empirical nature through interviews with teachers from the municipal network. The results reveal that the proposal contributes to the privatization of the curriculum, revealing that the teaching activity is structured in the liberal / traditional / technicist tendency, since the teachers are mere executors of the syllabus.
Downloads
References
ARANHA, M. L. de A. História da Educação e da Pedagogia: geral e Brasil. 3º ed. São Paulo: Moderna, 2006.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal, 2005.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. www.portal.inep.gov.br. Brasília: Ministério da Educação, 2017.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J.C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 5. ed. – Petrópolis, RJ: vozes, 2012.
GASPARIN, J. L. Uma didática para a Pedagogia Histórico-crítica. 4.ed. Campinas – SP: Autores Associados, 2007.
INSTITUTO MILENIUM DE EDUCAÇÃO. www.institutomillenium.org.br. Acesso em outubro de 2017.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 10. ed. São Paulo, Loyola, 1984.
OLIVERIA, J. B. Cadernos Pedagógicos Curriculares. 3ª ed. Brasília: Instituo Alfa e Beta, 2008.
MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Livro I: o processo de produção do capital; tradução Rubens Enderle. 2ª ed. São Paulo: Boitempo, 2017.
MÉSZAROS, István. Educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.
SAVIANI, D.; DUARTE, N. (Orgs.) pedagogia histórico- crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas-SP: Autores associados, 2012.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
TONET, I. Educação contra o capital. 3ª ed. São Paulo, 2016.
LESSA, S.; TONET, I. Introdução à filosofia de Marx. 2ª ed. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2011.
Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.