The MEDIA EDUCATION AND BNCC: A SYSTEMATIC REVIEW ON ITS IMPACTS

Keywords: Media Education, Common National Curriculum Base, BNCC

Abstract

The present work aims to carry out a Systematic Literature Review (RSL) that presents a compilation of theoretical and empirical research on the contributions that Media Education can offer in the integral formation of students, taking as a guiding document the National Common Curricular Base (BNCC). ). To search for the bibliography, works written in Portuguese and published in journals were used in the period from 2017, the year of implementation of the BNCC, until 2022. This research is relevant because it presents recent data on Media Education and its impact within the school environment, which will allow the student to develop skills such as accessing, analyzing, creating and participating in a reflective and critical way in the information and media environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle Gonzaga da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará. Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto FEderal do Ceará.

Juscileide Braga de Castro, Universidade Federal do Ceará
He holds a degree in Mathematics from the Federal University of Ceará (2006), a Master's in Education from the Federal University of Ceará (2012) and a PhD in Education (2016), from the same university. She is currently a professor at the Federal University of Ceará, at the Faculty of Education/FACED, linked to the Department of Teaching Theory and Practice. Professor at the Postgraduate Program in Science and Mathematics Teaching (PGECM) at IFCE. In 2018 at ME, he worked as a Mathematics consultant at SEDUC-CE and as a product consultant for the PMAL program. Member of the Research and Production of Interactive Environments and Learning Objects Group (PROATIVA). It has an emphasis on Mathematics Education, with emphasis on Mathematics and Educational Technology, in the areas of Experience in Mathematics Education, mainly Mathematics Education, Psychology of Mathematics Education.    
José Aires de Castro Filho, Universidade Federal do Ceará

He holds a degree in Civil Engineering from the Federal University of Ceará (1988), a Master's in Psychology (Cognitive Psychology) from the Federal University of Pernambuco (1992) and a PhD in Mathematics Education - University Of Texas At Austin (2000). He is currently a Full Professor at the Federal University of Ceará.

References

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília.

Buckingham, D. (2010). Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação & Realidade, v. 35, n. 3, p. 37-58.

Buckingham, D. (2011). David Buckingham fala sobre Educação para as mídias. [Entrevista concedida a] Rodrigo Ratier. Nova Escola, v. 239, p. 1-5, fevereiro.

Citelli, A. O. (2018). Comunicação e educação: os movimentos do pêndulo. Revista FAMECOS, v. 25, n. 3, p. ID29914, 23 ago. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.3.29914

Costa-filho, I. C. (2021). Educação crítica para os meios na cidadania comunicativa: apropriações para a crítica e o diálogo. Revista Extraprensa, v. 15, n. 1, p. 81-95. DOI: https://doi.org/10.11606/extraprensa2021.192457

Galhardi (2019). Brasil é terreno fértil para fake news. Observatório da Imprensa, edição 1051. Disponível em: https://www.observatoriodaimprensa.com.br/crise-na-imprensa/brasil-e-terreno-fertil-para-fake-news/. Acesso em 12/07/2022.

Gatti, B. A. (2014). A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n.100, p. 33 – 46, dez – fev. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46

Fernandes-Junior, A. M.; Almeida, F. J.; Almeida, S. C. D. (2021). A pesquisa brasileira em Educação sobre o uso das tecnologias no Ensino Médio no início do século XXI e seu distanciamento da construção da BNCC. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-403620220003002943

França, F. F.; Costa, M. L. F.; Santos, R. O. (2019). As novas tecnologias de informação e comunicação no contexto educacional das políticas públicas: possibilidades de luta e resistência. Educação Temática Digital, 21(3), 645–661. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8654687

Horvatte, H.P.; Tardin, H.P.; Romero, L.R. (2022). As tecnologias digitais da informação e comunicação: uma análise documental na base nacional comum curricular do ensino médio. Colloquium Humanarum, v. 19, n. 1, p. 34–45.

Kitchenham, B. (2004). Procedures for Performing Systematic Reviews. Austrália: 2004,33p. (Relatório Técnico NICTA 0400011T.1)

Libânio, J. C. (2015). Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6. ed. São Paulo: Heccus.

Machado, S.S.; Torrejón, B. S.; Rodríguez, V. A. (2020). Educação midiática: o combate à pós-verdade e à desinformação no tráfico de mulheres e meninas. Revista Observatório, v. 6, n. 6, p. a6pt-a6pt. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a6pt

Machado, A. A.; Amaral, M. A. (2021). Uma análise crítica da competência cultura digital na Base Nacional Curricular Comum. Ciência & Educação (Bauru), v. 27. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320210034

Niz, C. A. F. et al. (2021). Base nacional comum curricular e a cultura digital: discussões sobre a prática pedagógica. Revista EDaPECI, v. 21, n. 1, p. 18-31.

Oliveira, J. V. S.; Silva, S. B. B. (2020). Os gêneros textuais digitais como estratégias pedagógicas no ensino de língua portuguesa na perspectiva dos (multi) letramentos e dos multiletramentos. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 59, p. 2162-2182. DOI: https://doi.org/10.1590/010318137997811520200921

Paganotti, I., L. M. Sakamoto, E R. P. Ratier. (2021). "Vaza, Falsiane!’: Iniciativa De Letramento midiático Contra notícias Falsas Em Redes Sociais”. Intexto, nº 52, abril, 94227. DOI: https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.94227

Santos, C. M. C.; Pimenta, C. A. M.; Nobre, M. R. C. (2007). The PICO strategy for the research question construction and evidence search. Revista Latino-Americana de Enfermagem [online], v. 15, n. 3. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11692007000300023

Santos, J.F.; Porto, C.M.; Santos, I. S. (2021). As mídias digitais na pré-escola: uma análise a partir da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 56, p. 1-15, e13436, jan./mar. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n56.13436

Silva, D. de A.; Borges, J. (2020). Base Nacional Comum Curricular e competências infocomunicacionais: uma análise de correlação. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 43, n. 3. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-5844202035

Soares, M. (2002). Novas Práticas de Leitura e Escrita: letramento na cibercultura. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008

Spinelli, E. M. (2021). Comunicação, Consumo e Educação: alfabetização midiática para cidadania. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, v. 44, p. 127-143. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-58442021307

Spinelli, E. M.; Almeida Santos. de J. (2019). Saberes necessários da educação midiática na era da desinformação. Revista Mídia e Cotidiano, v. 13, n. 3, p. 45-61, 2019. DOI: https://doi.org/10.22409/rmc.v13i3.38112

Published
2023-09-13
How to Cite
Gonzaga da Silva, D., Braga de Castro, J., & Aires de Castro Filho, J. (2023). The MEDIA EDUCATION AND BNCC: A SYSTEMATIC REVIEW ON ITS IMPACTS. Teoria E Prática Da Educação, 26(1), e65673. https://doi.org/10.4025/tpe.v26i1.65673