Bullying, maltreatment and school performance
Abstract
The aim of this article was to verify the relationship between school performance and popularity among peers and school violence, in the form of mistreatment and bullying. The hypothesis that permeates this study is that students who perform worse and are considered popular, due to the fear they arouse in their colleagues, have a greater participation in the phenomena of mistreatment and bullying. Research instruments were applied to 82 students in the sixth year of elementary school in three schools in São Paulo: School Performance Scale, Popularity Scale and Mistreatment and Bullying Scale. The results indicate trends in the relationship between negative popularity (due to fear and prominence in the Physical Education discipline) and the practice of abuse, and an inverted relationship between those who perform well in the disciplines and the practice of abuse. The importance of being included in the culture, through school education, seems to be a good method for facing these types of hostilities.
Downloads
References
Adorno, T. W. (1995). Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Adorno, T. W. (2004). Teoría de la pseudocultura. In T. W. Adorno. Escritos sociológicos I (A. G. Ruiz, trad., pp. 37-78). Madri: Akal. (Trabalho original publicado em 1955).
Crochik, J. L. (2015). Formas de violência escolar: preconceito e bullying. Movimento-Revista de Educação, 2 (3), 29-56. https://doi.org/10.22409/mov.v0i3.270
Crochik, J. L. (2019). Preconceito e bullying: marcas da regressão psíquica socialmente induzida. Psicologia USP, 30, 1-11. https://doi.org/10.1590/0103-6564e190006
Crochick, J. L., Dias, M. A. de L. e, Andrade, P. F. de, & Fuchs, F. A. dos S. (2022). Educação Inclusiva e violência escolar. Imagens Da Educação, 12(2), 45-71. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v12i2.56239
Crochík, J. L., Dias, M. A., & Ferber, H. M. (2020). Recordações de maus-tratos escolares em alunos universitários. Acta scientiarum. Education (online), 43, 1-12. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v43i1.48661
Crochik, J.L. & Crochik, N. (2017). Bullying, Prejudice and School Performance A New Approach 1. ed. Springer International Publishing (Verlag).
da Silva, W., & Martins, N. (2022). Bullying e cyberbullying: influências na formação da autoestima do aluno nas aulas de Educação Física. Praxia - Revista On-Line de Educação Física da UEG, 4, e2022010. https://doi.org/10.31668/praxia.v4i0.13085
Fante, C. (2005). Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz (2a. ed.). Campinas: Verus Editora, 2005.
Gaio, D. M., & Blum, P. (2015). Implicações do bullying no desenvolvimento infantil. Cadernos de Artigos Científicos e Resumos Expandidos, 1 (4).
Levandoski, G. & Luiz Cardoso, F. (2013) Imagem corporal e status social de estudantes brasileiros envolvidos em bullying. In: Revista Latinoamericana de Psicologia, Bogotá, 45, (1), 135-145. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342013000100010&lng=en&nrm=iso.
Maria de Meneses, B., Regina dos Santos Pedrossian, D., de Aquino Souza, R., de Sousa Matos da Costa, R., & Luiz Ferro, A. (2021). Autores e alvos da agressão: um estudo da violência escolar em escolas públicas e particulares de Campo Grande/MS. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, 9(1), 129–149. https://doi.org/10.34024/olhares.2021.v9.11236
Oliveira Duboc, M. J., Couto Pimentel, S., Ribeiro Carneiro., J., & Gomes de Matos, A. L. . (2021). Bullying e desempenho escolar: leituras e compreensões. Olhares: Revista Do Departamento De Educação Da Unifesp, 9(1), 21–37. https://doi.org/10.34024/olhares.2021.v9.11470
Patto, M. H. S. (2000). A produção do fracasso escolar. Histórias de submissão e rebeldia. Săo Paulo: Casa do Psicólogo. https://doi.org/10.11606/9786587596334
Paula, F.V., & D’Aura-Tardalli, D. (Orgs).(2009). Violência na escola e da escola: desafios correspondentes à educação. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo.
Romera, E. M., Casas Bolaños, J. A., Muñoz, Y., & Ortega Ruiz, R. (2021). Estatus social, búsqueda de popularidad y narcisismo en la conducta agresiva del acoso escolar y el ciberacoso. Revista de psicología y educación, 16 (2), 173-182. https://hdl.handle.net/11162/219465.
Romera, E.M., Ortega-Ruiz, R., Runions, K., Runions, K. & Camacho, Antonio (2021). Bullying Perpetration, Moral Disengagement and Need for Popularity: Examining Reciprocal Associations in Adolescence. J Youth Adolescence, 50, 2021–2035. https://doi.org/10.1007/s10964-021-01482-4.
Santos, J. B. dos, Souza, L. R. D., & Dias, V. B. (2023). Concepções de Professores Sobre Bulliyng e Formas de Enfrentamento no Contexto Escolar. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, 32(69), 42-58. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p42-58
Silva, J. L. da, & Bazon, M. R. (2017). Prevenção e enfrentamento do bullying: o papel de professores. Revista Educação Especial, 30(59), 615–628. https://doi.org/10.5902/1984686X28082
Torres, L. M. P. (2017). A relação entre o bullying e os relacionamentos sociais num grupo de adolescentes brasileiros. Dissertação de Mestrado, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo. DOI:10.11606/D.47.2018.tde-22012018-150758.
Trevisol, M. T. C., & Uberti, L. (2015) Bullying na escola: a compreensão do aluno no papel de testemunha. Revista de Psicologia: Teoria e Prática (Online), 17 (3), 164-176. http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psicologia.v17n3p00-00
Zequinão, M. A., Cardoso, Allana Alexandre, Silva, J. L. da, Medeiros, P. de, Silva, M. A. L., Pereira, B., & Cardoso, F. L. (2017). Desempenho escolar e bullying em estudantes em situação de vulnerabilidade social. Journal of Human Growth and Development, 27(1), 19-27. https://dx.doi.org/10.7322/jhgd.127645
Zequinão, M. A., Medeiros, P. de, Silva, J. L. da, Pereira, B. O, & Cardoso, F. L. (2020). Sociometric Status of Participants Involved in School Bullying. School and Educational Psychology - Paidéia, Ribeirão Preto, 30, 1-9. https://doi.org/10.1590/1982-4327e3011
Copyright (c) 2023 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.