A defesa da ética e dos direitos humanos no contexto de superação das intolerâncias religiosas: pensando o ensino religioso escolar para além de práticas proselitistas e catequéticas

  • Ana Cássia Gabriel SEED PR
  • Alfredo Moreira da Silva Júnior UENP

Abstract

This article aims at an interdisciplinary discussion between religion teaching and human rights. A debate on overcoming religious intolerance within the themes that dialogue with human rights in religious science area is necessary for constant reflection on the outrage that such practices represent against the ethical living. We highlight the ethics of respect in religious classes to clarify the various religious perspectives to promote human dignity. We propose a dialogue with the precepts of the Federal Constitution, Article 5th item VI and VII, which legitimize the freedom of religious and philosophical expression, to ensure that everyone can freely choose the religious expression in Brazilian territory.

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Author Biographies

Ana Cássia Gabriel, SEED PR

Professora de Sociologia da Rede Estadual do Paraná (SEED PR). Licenciada em Ciências Sociais (UNIMES) e Bacharel em Direito (UNIFIO). Pós graduanda em Ciências Humanas pela PUC RS. 

Alfredo Moreira da Silva Júnior, UENP

Professor Associado e Diretor do Centro de Ciências Humanas e da Educação da UENP/ Campus Jacarezinho

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Published
2025-04-14
How to Cite
Gabriel, A. C., & Silva Júnior, A. M. da. (2025). A defesa da ética e dos direitos humanos no contexto de superação das intolerâncias religiosas: pensando o ensino religioso escolar para além de práticas proselitistas e catequéticas. Teoria E Prática Da Educação, 28(1), e72618. https://doi.org/10.4025/tpe.v28i1.72618