<b>Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique dez digressões sobre um programa de investigação</b>

  • António Nóvoa Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa.
Keywords: Compared Education History, Compulsory School, Educational Authors, Pedagogical Speech

Abstract

The article extends itself in ten digressions in order to draw the outlines of investigation in progress about the historical construction of the compulsory school in Portugal, Brazil and Mozambique. The first three grant a privilege to the research senses, affirming the importance of a compared education history. The three following digressions suggest processes of theoretical reconstruction that permit to produce instruments of interpretation from this “relation space”, exploring recent contributions from education history and from compared education: probable supports to investigation. The last four indicate thematic of reference, research “entrance points”, that enables to perform the historical comparison.

 

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Author Biography

António Nóvoa, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa.
Professor catedrático e presidente do Conselho Científico da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa. Tendo recebido o grau de Doutor pela Universidade de Genebra (1986) e de Agregado pela Universidade de Lisboa (1994).
Published
2012-02-16
How to Cite
Nóvoa, A. (2012). <b>Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique dez digressões sobre um programa de investigação</b&gt;. Revista Brasileira De História Da Educação, 1(1 [1]), 161-186. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38755
Section
Original research