Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions

  • Libania Nacif Xavier Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro
Keywords: History of education, teachers’ social movements, democratic construction

Abstract

The article analyses the careers and the political and intellectual
contributions of two Portuguese educators - Rui Grácio and
Rogério Fernandes - to teaching, research and democratic
construction. At first, we consider their ideas and actions
regarding teacher’s training. Following, we explore the
conceptions about the role of educational history in Portuguese
historical interpretations. Finally, we identify the sources and
themes that will result in a Luso-Brazilian educational history. We
concluded that all of them contributed to define the educational
sciences and to disseminate models of teachers’ training that
combine educational research and political commitments in the
process of democratic construction of Portuguese school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Libania Nacif Xavier, Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro
Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro e atua no do Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha Políticas e Instituições Educacionais. Bacharel e Licenciada em História pela UFRJ; Mestre e Doutora em Ciências Humanas - Educação Brasileira pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1993 e 1999, respectivamente). Realizou pós doutorado na Universidade de Lisboa (2008). Ministra aula de Educação Brasileira, Educação Comparada e História da Educação.
Published
2014-07-24
How to Cite
Xavier, L. N. (2014). Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions. Revista Brasileira De História Da Educação, 14(2[35]), 77-101. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879
Section
Original research