Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)

  • Felipe Tavares Moraes Formação (graduação/mestrado): UFPA Docência/profissional: Faculdade de Castanhal - FCAT
  • Rafaela Paiva Costa
Keywords: First Republic, Educational Reforms, Teacher Training

Abstract

The article examines the educational policies for training
teachers in Pará State, during the First Republic, through the
concept that guided political and educational reform of
Normal Schools during the first administration of Governor
Lauro Sodré (1891-1897); and based on the model of the
‘good teacher’ found in pedagogical magazine A Escola
(1900-1904). In this context, teacher training was a strategic
occurrence seeking to legitimize the new regime by organizing
an institutional arrangement: Normal School reform and the
educational recommendations of A Escola magazine. In this
arrangement, the schoolmaster was the ‘priest’ of the
Republican cause, with a ‘mission’ to ensure the legitimacy of
institutions and the civic and political formation of future
citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Tavares Moraes, Formação (graduação/mestrado): UFPA Docência/profissional: Faculdade de Castanhal - FCAT

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Pará (PPGED-UFPA) em 2011, na Linha Currículo e Formação de Professores.

Graduado (Licenciatura/Bacharelado) em História na Universidade Federal do Pará (UFPA), em 2008.

Participa como pesquisador do Grupo de Pesquisa em História da Amazônia - "Oitocentos"/UFPA.

Tenho experiência na área de Educação, com ênfase em Relações Étnico-Raciais e História da Educação na Primeira República no Pará, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, Relações Étnico-Raciais, Lei nº10.639/2003, Teorias Raciológicas, Intelectuais, Elite Política e Política Educacional.

Atualmente, compõe o quadro docente da Faculdade de Castanhal - FCAT -, nos cursos de Pedagogia e História.

Email: felipetavaresmoraes@gmail.com

Celular: (91) 8300-8459

Rafaela Paiva Costa

Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).
Membro do Centro de Pesquisa em História da Educação (GEPHE). Bolsista CAPES.

Published
2014-07-30
How to Cite
Moraes, F. T., & Costa, R. P. (2014). Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904). Revista Brasileira De História Da Educação, 14(3[36]), 111-137. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896
Section
Original research