Intellectual, education and public space in Brasil Imperial regime: an analysis of Tavares Bastos' political and educational thoughts

  • Jean Carlo de Carvalho Costa Universidade Federal da Paraíba
Keywords: Educational thought, History of education, Intellectuals, Public education

Abstract

In this work, we concentrate on the thought of Aureliano
Candido Tavares Bastos (1839-1875) relating to public
instruction from, in particular, their performance at A Província
and its consequences in shaping a public space in Brazil consists
of elements more democratic. For this, we rely on categories:
intellectual, elementary structures of sociability, microclimate
and network to analyze the processes of production and
circulation of ideas about this intellectual change, social reform
and the constitution of the space public in Brazil. We treat your
diagnosis as key reading for understanding the role of education
and reorganization of education in the country's participation in
modernity. From the analysis of the main sources selected, their
work and their interpreters, hence derive important aspects to
think about the place of education in the context of moviment of
ideas that period and the role of these for the subject in question
in question, which, from our point of view, is fundamentally
rooted in category freedom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Carlo de Carvalho Costa, Universidade Federal da Paraíba
Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2003). Professor Associado I, na área de Sociologia, no Departamento de Fundamentação da Educação (Centro de Educação), sendo, atualmente, o Coordenador de sua área. É professor pesquisador, habilitado a orientar nos Cursos de Mestrado e Doutorado, dos Programas de Pós-Graduação em Educação (Centro de Educação) e Sociologia (Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes), ambos na Universidade Federal da Paraíba. Desenvolve pesquisas sobre História Intelectual e dos Intelectuais, o processo de escolarização no Brasil (séculos XIX e XX), História da Educação e das ideias educacionais e as suas interfaces com Pensamento social no Brasil. Lidera o Diretório do CNPq HISTED-BR (Grupo de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil) e integra também o GHENO (Grupo de Pesquisa História da Educação no Nordeste Oitocentista). Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE).
Published
2015-05-27
How to Cite
Costa, J. C. de C. (2015). Intellectual, education and public space in Brasil Imperial regime: an analysis of Tavares Bastos’ political and educational thoughts. Revista Brasileira De História Da Educação, 15(2[38]), 81 - 110. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38925
Section
Original research