The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)

Keywords: history, education, training, manuals, catholicism

Abstract

Examination of the manuals Noções de sociologia [Concepts of sociology] (1935) and Educação (história da pedagogia). Problemas actuaes [Education (history of pedagogy). Current Iissues] (1937), by Rev. Mothers Peeters & Cooman, for the purpose of understanding the Catholic proposals in the cultural sphere, particularly based on the confessional Normal Schools from 1935, the time of publication of the first work analyzed, to 1971, when there were changes in teacher education in Brazil. The sources of research included subject manuals, papal encyclicals, pastoral letters, Catholic printed material, documents related to the trajectory of the authors, etc. The manuals analyzed explicitly expressed a position encompassing Catholicism through opposition to the ideas of the liberal sphere of that time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Maria de Oliveira, Prefeitura Municipal de Uberlândia (Minas Gerais)

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia. Atua na Escola Municipal Professora Gláucia Santos Monteiro da Prefeitura Municipal de Uberlândia (Minas Gerais). Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Disciplina História da Educação. E-mail: sandryoliv@terra.com.br

Décio Gatti Júnior, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com estágio de pós-doutorado concluído na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Professor Titular de História da Educação na Universidade Federal de Uberlândia. Líder, em parceria, do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Disciplina História da Educação. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1B. Beneficiário do Programa Pesquisador Mineiro da Fapemig. E-mail: degatti@ufu.br

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

AZZI, R. A neocristandade: um projeto restaurador. História do Pensamento Católico. v. 5. São Paulo: Paulus, 1994.

BASTOS, M.H.C. Da educação das meninas por Fénelon (1852). História da Educação. v.16, n.36. Jan/abr. 2012. p. 147-188. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/ view/22401/pdf. Acesso em 12 dez. 2017.

BASTOS, M.H.C. Uma Biografia dos Manuais de História da Educação adotados no Brasil (1860-1950). VI CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, Anais. Uberlândia/MG: Edufu: 2006. p. 334-349. Disponível em http://www2.faced.ufu.br/ colubhe06/anais/arquivos/28MariaHelenaCamaraBastos.pdf (Acesso em 10 dez. 2017).

BRUNEAU, T. Catolicismo brasileiro em época de transição. Tradução de Margarida Oliva. São Paulo: Loyola. 1974.

CAIRNS, E.E. O cristianismo através do século: uma história da Igreja cristã. Tradução: Israel Belo de Azevedo. São Paulo: Vida Nova, 1995.

CARVALHO, M.M.C. A escola e a República. São Paulo: Brasiliense. 1989.

CARVALHO, M.M.C. Molde nacional e fôrma cívica: higiene, moral e trabalho no projeto da Associação Brasileira de Educação (1924-1931). Bragança Paulista/SP: Edusf. 1998.

COLOMBO, Jornal. Jaboticabal/SP, 1914, n. 1.067, p. 1.

CONSTITUIÇÃO da Companhia de Jesus e Normas Complementares. São Paulo, Editora Loyola, 1997.

DIAS, R. Imagens de ordem: a doutrina católica sobre autoridade no Brasil (1922-1933). São Paulo: Editora da Unesp. 1996.

GONDRA, J.G. & SILVA, J.C.S. Escritas da história: um estudo da produção de Afrânio Peixoto (1916-1947). In: História da Educação na América Latina: Ensinar & Escrever. Rio de Janeiro: Eduerj, 2011. p. 217-242.

GROPPO, C.M. Ordem do céu, ordem na terra: A revista “A Ordem” e o ideário anticomunista das elites católicas (1930-1937). 2007. 184f. Dissertação (Mestrado em História). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2007.

JAPIASSÚ, H. & MARCONDES, D. Dicionário Básico de Filosofia. 2ª. ed. (rev.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor. 1991.

MAINWARING, S. A Igreja Católica e a política no Brasil (1916-1985). Tradução Heloísa de Oliveira Prieto. São Paulo: Brasiliense, 2004.

MICELI, S.P.B. A elite eclesiástica brasileira. Rio de Janeiro: Ed. Bertrand Brasil, 1988.

OLIVEIRA, L.A. & SARTORI, A.M. Pequena História da Educação: a influência do ideal cristão católico na formação de professores do ensino primário. In: TOMÉ, D.C. e outros. (Org.). Pesquisas em Educação e História da Educação: um diálogo entre saberes. Rio de Janeiro: Editora Multifoco, 2017, p. 64-88.

PAIVA, V. História da Educação Popular do Brasil: educação popular e educação de adultos. São Paulo: Loyola, 2003.

PEETERS, M.F. Noções de Sociologia. São Paulo: Editora-Proprietária Comp. Melhoramentos de São Paulo (Weiszflog Irmãos Incorporadora). 1935.

PEETERS, M.F. & COOMAN, M.M.A. Educação (História da Pedagogia). Problemas Actuaes. São Paulo: Editora-Propriet. Cia. Melhoramentos de São Paulo (Weiszflog Irmãos incorporadora), 1937.

PEETERS, M.F. & COOMAN, M.M.A. Pequena História da Educação. (Biblioteca de Educação, n. 36). 2ª. ed. (rev.). São Paulo: Edições Melhoramentos. s/data.

ROBALLO, R.O.B. & VIEIRA, C.E. História e História da Educação no projeto de formação de professores na década de 30 no Brasil: problematizando as Noções de Afrânio Peixoto. Inter-ação, v. 32, n.2, p. 243-59, 2007.

ROCHA, H.H.P. Recordação para professoras: a História da Educação Brasileira narrada por Afrânio Peixoto. In: GONDRA, J.G. (Org.). Dos arquivos à escrita da História: a educação brasileira entre o Império e a República. Bragança Paulista/SP: Cdaph/Edusf, 2001, p. 11-36.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas. Campinas/SP: Autores Associados. 2007.

SCHWARTZMAN, S., BOMENY, H.M.B., &COSTA, V.M.R. Tempos de Capanema. São Paulo: Paz e Terra/Fundação Getúlio Vargas, 2000.

SILVA, B. (Coord.). Dicionário de Ciências Sociais. 2ª. ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1987.

VELLOSO, M.P. A Ordem: uma revista de doutrina, política e a cultura católica. Revista Ciência Política. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas. v.21, n.3, p.117-160. jul./set. 1978.

ZAGHENI, G. A Idade Contemporânea: curso de história da Igreja IV. Tradução José Maria de Almeida. São Paulo: Paulus, 1999.

Published
2018-12-27
How to Cite
de Oliveira, S. M., & Gatti Júnior, D. (2018). The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971). Revista Brasileira De História Da Educação, 18, e041. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214
Section
Original research