Kaingang schooling in Rio Grande do Sul between the mid 19th century and the turn of the 21st century

from the missionary initiatives to the specific and differentiated indigenous school

Keywords: school inspection, public education, school legislation

Abstract

This paper presented a historical overview of the Kaingang people schooling processes in the State of Rio Grande do Sul, Brazil, between the mid 19th century and the turn of the 21st century. It analyzed and reflected on the relations between this indigenous group and school initiatives put forth by Jesuit and Capuchin missionaries and by the state across both local and state levels. The article is based on bibliographical sources, official documents and papers written by indigenous scholars. Drawing on a New Indian History perspective, it can be concluded that the Kaingang people were active agents in their schooling processes, displaying agency by rejecting it, engaging with it, and by negotiating possibilities.

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Author Biographies

Maria Aparecida Bergamaschi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, professora associada na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Integra a coordenação do Núcleo UFRGS na Ação Saberes Indígenas na Escolas (MEC). Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq) PEABIRU: Educação ameríndia e interculturalidade.

Cláudia Pereira Antunes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Técnica em Assuntos Educacionais com atuação na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestre e Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Membro do Grupo de Pesquisa Peabiru Educação Ameríndia e Interculturalidade (CNPq), (FACED/UFRGS).

Juliana Schneider Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Mestra em Educação pela mesma universidade. É professora de História da rede estadual do Rio Grande do Sul, em uma escola indígena.

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Published
2020-04-08
How to Cite
Bergamaschi, M. A., Antunes, C. P., & Medeiros, J. S. (2020). Kaingang schooling in Rio Grande do Sul between the mid 19th century and the turn of the 21st century. Revista Brasileira De História Da Educação, 20(1), e103. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46286
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Original research