Schools we have built: history of school institutions in the Revista Brasileira de História da Educação (2001-2018)

Keywords: history of education, history of school institutions, historiography of education

Abstract

This study aimed to identify and categorize articles of History of School Institutions published in the Revista Brasileira de História da Educação between 2001 and 2018, using Content Analysis (Bardin, 1977). The documentary corpus consists of articles that examine institutional histories through contents that form the spatial, temporal, intellectual, social, political, theory and methodology and complete categories. The results indicate that school investigations are in 24% of the texts. The historiography in History of School Institutions published in the Revista Brasileira de História da Educação reveals a critical and innovative writing, bringing to light the diversity of schools we have built and allowing us to reflect on human formation.

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Author Biographies

Ademir Valdir dos Santos, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Educação pela UFSCar. Professor e pesquisador da Universidade Federal de Santa Catarina -UFSC. Lí­der do Grupo de Estudos e Pesquisas em História da Educação e Instituições Escolares de Santa Catarina (GEPHIESC).

Ariclê Vechia, Universidade Tuiuti do Paraná

Professora e Pesquisadora do  Programa  de  Pós-Graduação  em  Educação

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Published
2019-06-16
How to Cite
Santos, A. V. dos, & Vechia, A. (2019). Schools we have built: history of school institutions in the Revista Brasileira de História da Educação (2001-2018). Revista Brasileira De História Da Educação, 19, e062. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47235
Section
Dossiê - A escrita da história da educação no Brasil: experiências e perspectivas