Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the future
Abstract
This text aimed to reflect on the twenty years of the SBHE interweaving its creation (1999) with the paths taken by previous generations for the formation of the field of History of Education in Brazil. It shows its origins in Education and discusses its belonging both to this field and to History. Theoretical issues are indicated on its production and it can be concluded that this field crossed the twentieth century in ascending line culminating with the creation of the SBHE in 1999 arriving consolidated to the 21st century. Regarding the challenges, it points out the diverse context in which the field should continue to act in view of the demand for internationalization and the apprehensions about the reduction of the History of Education in the teacher training curriculum.
Downloads
References
Aldrich, R. (2203) The three duties of the historian of education. History of Education. London, V.2. p. 133-143.
Bauman, Z. (2001) Modernidade Líquida. Editora. Zahar, Rio de Janeiro.
Bourdieu, P. (1993) O campo científico. In: ORTIZ, R. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática. (Grandes cientistas sociais, 39).
Braudel, F. (1983) O Mediterrâneo e o mundo mediterrânico. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editores, 2 vs.
Buffa, E. (2016) Os 30 anos do GT de História da Educação da ANPEd: sua contribuição para a constituição do campo. Revista Brasileira de História da Educação, v. 16, p. 393-419.
Elias, N. (1994) A sociedade dos indivíduos. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar.
Hobsbawn, E. (1990) Era dos Extremos: o breve século XX, 1914–1991. Companhia das Letras: São Paulo.
Lowe, R. (2002) Do we still need the History of Education? Is it central or peripheral? History of Education, v. 31, n. 6, p. 491-504.
Manacorda, M. A. (1989) História da educação: da antigüidade aos nossos dias. Tradução: Gaetano Lo Monaco. São Paulo: Cortez & Autores Associados.
Praso JR., C. (1976) História quantitativa e método da historiografia. Debate e crítica. Revista quadrimestral de Ciências Sociais. N. 6, julho, p. 1-19.
Simon. B. (1998) A Life in Education. London: Lawrence & Wishart.
Sola, P. (1993). The raise of History of Education. In: SALÍMOVA, O. Why should we teach History of Education? SIM, 2/4/42. Brian Simon. Archive, London.
Macedo, E.; Sousa, C. P. de. (2010) Pesquisa educacional no Brasil. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 15, n. 43, Jan./Abr.
Copyright (c) 2019 Marisa Bittar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.





