Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the future

  • Marisa Bittar Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Educação.
Keywords: history of education, education, history

Abstract

This text aimed to reflect on the twenty years of the SBHE interweaving its creation (1999) with the paths taken by previous generations for the formation of the field of History of Education in Brazil. It shows its origins in Education and discusses its belonging both to this field and to History. Theoretical issues are indicated on its production and it can be concluded that this field crossed the twentieth century in ascending line culminating with the creation of the SBHE in 1999 arriving consolidated to the 21st century. Regarding the challenges, it points out the diverse context in which the field should continue to act in view of the demand for internationalization and the apprehensions about the reduction of the History of Education in the teacher training curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marisa Bittar, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Educação.
Atualmente atua no Departamento de Educação e na Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFSCar), âmbito no qual exerceu o cargo de Coordenadora entre 1 de junho de 2007 e 30 de junho de 2010 e no qual já orientou dezesseis dissertações e treze teses. Além do ensino e da pesquisa em História da Educação, trabalha com temas sobre política educacional, epistemologia e pesquisa em educação. Em 2004, fundou o Grupo de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil - HISTEDBR, Núcleo da UFSCar, do qual é Coordenadora. Participa do Grupo de Pesquisa Educação, História e Cultura no Brasil (DEHSCUBRA). Recebeu o Prêmio CAPES 2008 pela melhor tese orientada na área da Educação. É pesquisadora bolsista do CNPq desde 2008.

References

Aldrich, R. (2203) The three duties of the historian of education. History of Education. London, V.2. p. 133-143.

Bauman, Z. (2001) Modernidade Líquida. Editora. Zahar, Rio de Janeiro.

Bourdieu, P. (1993) O campo científico. In: ORTIZ, R. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática. (Grandes cientistas sociais, 39).

Braudel, F. (1983) O Mediterrâneo e o mundo mediterrânico. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editores, 2 vs.

Buffa, E. (2016) Os 30 anos do GT de História da Educação da ANPEd: sua contribuição para a constituição do campo. Revista Brasileira de História da Educação, v. 16, p. 393-419.

Elias, N. (1994) A sociedade dos indivíduos. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar.

Hobsbawn, E. (1990) Era dos Extremos: o breve século XX, 1914–1991. Companhia das Letras: São Paulo.

Lowe, R. (2002) Do we still need the History of Education? Is it central or peripheral? History of Education, v. 31, n. 6, p. 491-504.

Manacorda, M. A. (1989) História da educação: da antigüidade aos nossos dias. Tradução: Gaetano Lo Monaco. São Paulo: Cortez & Autores Associados.

Praso JR., C. (1976) História quantitativa e método da historiografia. Debate e crítica. Revista quadrimestral de Ciências Sociais. N. 6, julho, p. 1-19.

Simon. B. (1998) A Life in Education. London: Lawrence & Wishart.

Sola, P. (1993). The raise of History of Education. In: SALÍMOVA, O. Why should we teach History of Education? SIM, 2/4/42. Brian Simon. Archive, London.

Macedo, E.; Sousa, C. P. de. (2010) Pesquisa educacional no Brasil. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 15, n. 43, Jan./Abr.

Published
2019-06-16
How to Cite
Bittar, M. (2019). Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the future. Revista Brasileira De História Da Educação, 19, e071. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47242
Section
Dossiê - A escrita da história da educação no Brasil: experiências e perspectivas