The edition of children’s literature in Fortaleza

regional variations and cultural mediations

  • Andréa Borges Leão Universidade Federal do Ceará
  • Ana Cíntia Moreira Sales Universidade Federal do Ceará
Keywords: book and edition history, children's literary space, autonomy, heteronomy, children's literature in Fortaleza

Abstract

This article analyses, from Pierre Bourdieu’s sociology perspective, the editing and circulation processes of children´s books in the city of Fortaleza, located in the northeast of Brazil. It focuses on the practices of agents and institutions which act in constituting a relatively autonomous editorial space. With empirical material, it elects the editions of Demócrito Rocha and the Editora Dummar, companies linked to the Grupo de Comunicação O Povo. The tested hypothesis is that the singularity of a regional space is paradoxically conquered through heteronomy. In this perspective, the action of the State is fundamental in the editorial production, since the classification of the themes of popular culture, tradition and patrimony to the purchase of books and public notices destined to the sector.  This system identifies promotion of local culture as a way of ‘joining parts’ of the Brazilian literary nation. The space for children´s book edition in Fortaleza constituted itself, therefore, in a subfield of dependent and peripheral production inside a national space also dependent and peripheral regarding the transactional linguistic spaces. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Borges Leão, Universidade Federal do Ceará

Pesquisadora do CNPq, doutora em Sociologia pela Universidade de São Paulo e professora do Departamento de Ciências Sociais. Coordena o Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Ceará. Lidera o G.E.C.C.A (Grupo de Estudos em Cultura, Comunicação e Arte), com Enio Passiani/UFRGS.  

Ana Cíntia Moreira Sales , Universidade Federal do Ceará

Mestra em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Participa do Grupo de Estudos em Cultura, Comunicação e Arte (GECCA), vinculado ao curso de Ciências Sociais da UFC. Realizo pesquisas relacionadas à Sociologia da Cultura, da Literatura, do Livro e da Leitura, com ênfase nas práticas editoriais e na literatura infantojuvenil.

References

Acioli, S. (2012). É pra ler ou pra comer? A história da Padaria Espiritual para crianças (3a ed.). Fortaleza, CE: Edições Demócrito Rocha.

Adjafre, D. (2009). A batalha de Jericoacoara. Fortaleza, CE: Edições Demócrito Rocha.

Bourdieu, P. (2013). Espaço físico, espaço social e espaço físico apropriado. Revista Estudos Avançados, 27(79), 133-144.

Catálogo infantil e juvenil 2013/2014. (2017). Fortaleza, CE: Edições Demócrito Rocha. Recuperado de: https://issuu.com/edicoesdemocritorocha/docs/catalogo_edr_2013_-_web

Catálogo infantil e juvenil 2014/2015. (2017). Fortaleza, CE: Edições Demócrito Rocha. Recuperado de: https://issuu.com/edicoesdemocritorocha/docs/catalogo_edr-2014-2015_-_escolas

Catálogo infantil e juvenil 2015/2016. (2017). Fortaleza, CE: Edições Demócrito Rocha. Recuperado de: https://issuu.com/edicoesdemocritorocha/docs/catalogo-edr_2015-2016-issu

Chartier, R. (1999). A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília.

FLLLEC: Fórum de Literatura, Livro e Leitura do Estado do Ceará. (2019). Recuperado de: https://forumdeliteraturace.files.wordpress.com/2011/09/memoria_flllec.pdf

Fortaleza, E. M. S. (2005). Literatura infantil cearense: contos, encantos e desencantos. (TCC de Especialização em Leitura e Formação do Leitor). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.

Fundação Demócrito Rocha. (2017). Recuperado de: http://fdr.org.br/democrito-rocha/

Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação [FNDE]. (2017). Programa do livro. Recuperado de http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro

Júnior, I. A. P. (2003). Cearensidade. In: CARVALHO, Gilmar de (org.). Bonito pra chover: ensaios sobre a cultura cearense. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha.

Lahire, B. C. (2017). Campo. In A. M. Catani et al. (Orgs.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Leão, A. B. (2007). Norbert Elias e a educação. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Leão, A. B. (2012). Brasil em Imaginação. Livros, impressos e leituras infantis (1890 – 1915). Fortaleza: INESP, UFC.

Lebrun, J. (1998). O leitor entre limitações e liberdade. In R. Chartier. A aventura do livro – do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. São Paulo, SP: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo.

Montenegro, T. (2010). Rachel: o mundo por escrito. Fortaleza, CE: Edições Demócrito Rocha.

Muniz Jr., J. S. (2016). Girafas e bonsais: editores ‘independentes’ na Argentina e no Brasil (1991-2015) (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Oliveira, A. A. R. (2015). Em busca do Ceará: a conveniência da cultura popular na figuração da cultura cearense (1948-1983) (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.

Ortiz, R. (1994). Legitimidade e estilos de vida. In R. Ortiz. Mundialização e cultura. São Paulo, SP: Editora Brasiliense.

Ortiz, R. (2000). Um outro território: ensaios sobre a mundialização. São Paulo, SP: Olho D’água.

Ortiz, R. (1994). Românticos e folcloristas: cultura popular. São Paulo, SP: Editora Olho D’Água.

Retratos da leitura no Brasil. (2019). Recuperado de: http://prolivro.org.br/home/images/2016/Pesquisa_Retratos_da_Leitura_no_Brasil_-_2015.pdf

Silva, O. A. (2001). Pelas rotas dos livros: circulação de romances e conexões comerciais em Fortaleza (1870-1891). Fortaleza, CE: Expressão Gráfica e Editora.

Sorá, G. (2010). Brasilianas: José Olympio e a gênese do mercado editorial brasileiro. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo.

Souza, R. J. (2004). Leitura e alfabetização: a importância da poesia infantil nesse processo. In R. J. Souza (Org.), Caminhos para a formação do leitor (p. 61-78). São Paulo, SP: DCL.

Viana, K. (2019). Entrevista com Klévisson Viana [Entrevista concedida a Jáder Santana] (Folha de Rosto, n. 12). Fortaleza, CE: Podcast da Editora Dummar. Recuperado de: https://soundcloud.com/user-499629010/folha-de-rosto-5-um-bate-papo-com-klevisson-viana

Zilberman, R. (1987). Literatura infantil: autoritarismo e emancipação. São Paulo, SP: Ática

Published
2020-06-29
How to Cite
Leão, A. B., & Sales , A. C. M. (2020). The edition of children’s literature in Fortaleza. Revista Brasileira De História Da Educação, 20(1), e118. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51193
Section
Original research