The edition of children’s literature in Fortaleza
regional variations and cultural mediations
Abstract
This article analyses, from Pierre Bourdieu’s sociology perspective, the editing and circulation processes of children´s books in the city of Fortaleza, located in the northeast of Brazil. It focuses on the practices of agents and institutions which act in constituting a relatively autonomous editorial space. With empirical material, it elects the editions of Demócrito Rocha and the Editora Dummar, companies linked to the Grupo de Comunicação O Povo. The tested hypothesis is that the singularity of a regional space is paradoxically conquered through heteronomy. In this perspective, the action of the State is fundamental in the editorial production, since the classification of the themes of popular culture, tradition and patrimony to the purchase of books and public notices destined to the sector. This system identifies promotion of local culture as a way of ‘joining parts’ of the Brazilian literary nation. The space for children´s book edition in Fortaleza constituted itself, therefore, in a subfield of dependent and peripheral production inside a national space also dependent and peripheral regarding the transactional linguistic spaces.
Downloads
References
Acioli, S. (2012). É pra ler ou pra comer? A história da Padaria Espiritual para crianças (3a ed.). Fortaleza, CE: Edições Demócrito Rocha.
Adjafre, D. (2009). A batalha de Jericoacoara. Fortaleza, CE: Edições Demócrito Rocha.
Bourdieu, P. (2013). Espaço físico, espaço social e espaço físico apropriado. Revista Estudos Avançados, 27(79), 133-144.
Catálogo infantil e juvenil 2013/2014. (2017). Fortaleza, CE: Edições Demócrito Rocha. Recuperado de: https://issuu.com/edicoesdemocritorocha/docs/catalogo_edr_2013_-_web
Catálogo infantil e juvenil 2014/2015. (2017). Fortaleza, CE: Edições Demócrito Rocha. Recuperado de: https://issuu.com/edicoesdemocritorocha/docs/catalogo_edr-2014-2015_-_escolas
Catálogo infantil e juvenil 2015/2016. (2017). Fortaleza, CE: Edições Demócrito Rocha. Recuperado de: https://issuu.com/edicoesdemocritorocha/docs/catalogo-edr_2015-2016-issu
Chartier, R. (1999). A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília.
FLLLEC: Fórum de Literatura, Livro e Leitura do Estado do Ceará. (2019). Recuperado de: https://forumdeliteraturace.files.wordpress.com/2011/09/memoria_flllec.pdf
Fortaleza, E. M. S. (2005). Literatura infantil cearense: contos, encantos e desencantos. (TCC de Especialização em Leitura e Formação do Leitor). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Fundação Demócrito Rocha. (2017). Recuperado de: http://fdr.org.br/democrito-rocha/
Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação [FNDE]. (2017). Programa do livro. Recuperado de http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro
Júnior, I. A. P. (2003). Cearensidade. In: CARVALHO, Gilmar de (org.). Bonito pra chover: ensaios sobre a cultura cearense. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha.
Lahire, B. C. (2017). Campo. In A. M. Catani et al. (Orgs.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Leão, A. B. (2007). Norbert Elias e a educação. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Leão, A. B. (2012). Brasil em Imaginação. Livros, impressos e leituras infantis (1890 – 1915). Fortaleza: INESP, UFC.
Lebrun, J. (1998). O leitor entre limitações e liberdade. In R. Chartier. A aventura do livro – do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. São Paulo, SP: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo.
Montenegro, T. (2010). Rachel: o mundo por escrito. Fortaleza, CE: Edições Demócrito Rocha.
Muniz Jr., J. S. (2016). Girafas e bonsais: editores ‘independentes’ na Argentina e no Brasil (1991-2015) (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Oliveira, A. A. R. (2015). Em busca do Ceará: a conveniência da cultura popular na figuração da cultura cearense (1948-1983) (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Ortiz, R. (1994). Legitimidade e estilos de vida. In R. Ortiz. Mundialização e cultura. São Paulo, SP: Editora Brasiliense.
Ortiz, R. (2000). Um outro território: ensaios sobre a mundialização. São Paulo, SP: Olho D’água.
Ortiz, R. (1994). Românticos e folcloristas: cultura popular. São Paulo, SP: Editora Olho D’Água.
Retratos da leitura no Brasil. (2019). Recuperado de: http://prolivro.org.br/home/images/2016/Pesquisa_Retratos_da_Leitura_no_Brasil_-_2015.pdf
Silva, O. A. (2001). Pelas rotas dos livros: circulação de romances e conexões comerciais em Fortaleza (1870-1891). Fortaleza, CE: Expressão Gráfica e Editora.
Sorá, G. (2010). Brasilianas: José Olympio e a gênese do mercado editorial brasileiro. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo.
Souza, R. J. (2004). Leitura e alfabetização: a importância da poesia infantil nesse processo. In R. J. Souza (Org.), Caminhos para a formação do leitor (p. 61-78). São Paulo, SP: DCL.
Viana, K. (2019). Entrevista com Klévisson Viana [Entrevista concedida a Jáder Santana] (Folha de Rosto, n. 12). Fortaleza, CE: Podcast da Editora Dummar. Recuperado de: https://soundcloud.com/user-499629010/folha-de-rosto-5-um-bate-papo-com-klevisson-viana
Zilberman, R. (1987). Literatura infantil: autoritarismo e emancipação. São Paulo, SP: Ática
Copyright (c) 2020 Andréa Borges Leão, Ana Cíntia Moreira Sales (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.