Travel impressions of Irene Mello Carvalho and Gildásio Amado about education in France in the 1950s

  • Norberto Dallabrida Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC
  • Laurent Gutierrez Université Paris Nanterre, Paris
Keywords: report on pedagogical trip, Irene Mello Carvalho, Gildásio Amado

Abstract

This article seeks to understand the travel impressions written by Irene Mello Carvalho, director of the Teaching Department at Getúlio Vargas Foundation (FGV), and by Gildásio Amado, director of the day school at Pedro II School, about schooling in France, especially secondary education, in the first half of the 1950s. These authors are considered cultural mediators, and their reports on pedagogical trips are understood as representations, that is, presentifications and constructions of the absent. From the places and institutional interests of their authors, the reports on pedagogical trips focus on different aspects of French schooling. In this way, while Irene highlighted secondary schools, Gildásio put the focus on the French education system

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Norberto Dallabrida, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutor em História Social, pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é professor de História da Educação na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e pesquisador do CNPq.

Laurent Gutierrez, Université Paris Nanterre, Paris

Doutor em Ciências da Educação, pela Université de Paris VIII. Atualmente é professor de História da Educação na Université Paris Nanterre.

References

Amado, G. (1973). Educação média e fundamental. Rio de Janeiro, RJ: Livraria José Olympio Editora.

Amado, G. (1955). Relatório do professor Gildásio Amado sobre as reformas da educação na França e na Inglaterra. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 60(24), 159-197.

Araújo, E. M., & Dallabrida, N. (2017). Gustav Monod e a renovação do ensino secundário francês. Acta Scientiarum. Education, 39(suppl.), 475-481.

Berrio, J. R. (1996). Proyecto de Reforma de la Enseñanza Langevin-Wallon. In J. R. Berrio (Ed.), La educación en los tiempos modernos (p. 328-333). Madrid, ES: Actas.

Canguilhem, G., Cros, L., Delannoy, J., François, L., Goblot, F., Petit, G., ... Renard, P. (1981). Un pionnier en éducation : Gustave Monod: un hommage collectif rendu à Gustave Monod. Paris, FR: Comité Universitaire d’Information Pédagogique.

Carvalho, I. M. (1952). Relatório da viagem à Europa da Diretora do Departamento de Ensino da F.G.V. em janeiro e fevereiro de 1952. Rio de Janeiro, RJ: Fundação Getúlio Vargas.

Carvalho, M. M. C. (2007). A bordo do navio, lendo notícias do Brasil: o relato de viagem de Adolphe Ferrière. In A. C. V. Mignot, & J. G. Gondra (Ed.), Viagens pedagógicas (p. 277-293). São Paulo: Cortez.

Carvalho, M. M. C., & Hansen, J. A. (1996). Modelos culturais e representação: uma leitura de Roger Chartier. Vária História, 16, 7-24.

Catani, A. M., & Martinez, P. (Orgs.). (1999). Sete ensaios sobre o Collège de France. São Paulo, SP: Cortez.

Chartier, R. (2002). À beira da falésia: a história entre incertezas e inquietudes. Porto Alegre, RS: UFRGS.

Gomes, A. C., & Hansen, P. S. (Ed.). (2016). Intelectuais mediadores: práticas culturais e ação política. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Gutierrez, L. (2006). Les limites de la visibilité pédagogique des premières écoles nouvelles (1889-1932). Les Sciences de l’Éducation, 39(4), n.4, 31-44.

Gutierrez, L., & Kahn, P. (2016). Enjeux et défis d’une réforme de l’enseignement à la Libération. In L. Gutierrez, & P. Kahn (Ed.), Le Plan Langevin-Wallon: histoire et actualité d’une réforme de l’enseignement (p. 7-24). Nancy, FR: Presses Universitaires de Nancy.

Levallois, A. (1991). Rentrée des classes – octobre 1945. In J. Guignard (Ed.), Lycée de Sèvres 1921-1991 (p. 30-32). Sèvres, FR: Éditions Les amis de Sèvres.

Mignot, A. C. V., & Gondra, J. G. (Ed.). (2007a). Viagens pedagógicas. São Paulo, SP: Cortez.

Mignot, A. C. V., & Gondra, J. G. (2007b). Viagens de educadores e circulação de modelos pedagógicos. In A. C. V. Mignot, & J. G. Gondra (Ed.), Viagens pedagógicas (p. 7-14). São Paulo, SP: Cortez.

Nogueira, M. A., & Nogueira, C. M. M. (2006). Bourdieu & educação. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Prost, A. (1981). Histoire de l’enseignement et de l’éducation: l’école et la famille dans une société en mutation (depuis 1930). Paris, FR: Éditions Perrin.

Souza, R. F. (2008). História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX: (ensino primário e secundário no Brasil). São Paulo, SP: Cortez.

Vidal, D. G., & Rabelo, R. S. (Ed.). (2020). Movimento internacional da educação nova. Belo Horizonte, MG: Fino Traço.

Vieira, L. (2020). Classes experimentais secundárias de instituições públicas de ensino no estado de São Paulo: um estudo sobre formas de circulação e apropriação de práticas pedagógicas (1951-1962) (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Published
2021-12-16
How to Cite
Dallabrida, N., & Gutierrez, L. (2021). Travel impressions of Irene Mello Carvalho and Gildásio Amado about education in France in the 1950s. Revista Brasileira De História Da Educação, 22(1), e199. https://doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e199
Section
Original research