The school, the factory and the cinema

a reflection on soviet education and industry based on the film "Tanya"

Keywords: socialist education, Soviet cinema, Stakhanovism

Abstract

This article analyzes the 1940 Soviet film Tanya, based on the study of the role of education and cinema in the construction of the ‘ideal model’ of a worker in the USSR during that period. This film stands out as one of the few works that immerses itself in the industrial universe, standing out in the analysis we carried out. In the meantime, we seek to understand the intentions of this work in instructing workers in its new ethos and in the appropriation of existing technological knowledge, inserted in the main aspects of Soviet education in the 1920s-30s. And, when analyzing the paths of the protagonist in her journey to transform herself into the ideal worker, we seek to analyze whether this cinematographic production specifies what should be the aspirations of workers in the new society idealized by the Soviet regime.

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Author Biography

Cássio Hideo Diniz Hiro, Universidade do Estado de Minas Gerais, Campanha, MG, Brasil

Graduado em História e Doutor em Educação, é professor do Departamento de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (DCHSA) da Universidade do Estado de Minas Gerais – UEMG – unidade Campanha. Além da História da Educação Socialista, também pesquisa sobre a História Social do trabalhador docente e do movimento sindical de trabalhadores em educação. É líder do GRUHISED - Grupo de Pesquisa em História Social da Educação: discursos, práticas e experiências coletivas e organizacionais.

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Published
2022-09-05
How to Cite
Diniz Hiro, C. H. (2022). The school, the factory and the cinema. Revista Brasileira De História Da Educação, 22(1), e227. https://doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e227
Section
Original research