Abdias Nascimento

the trajectory of a black intellectual engaged in the dissemination of emancipatory knowledge between the 1920s and 1940s

Keywords: Abdias Nascimento, intellectuals, Black movement, Experimental Theatre of Black People

Abstract

This article aims to analyze the trajectory of Abdias Nascimento between the 1920s and 1940s, in order to understand his formation process as an intellectual engaged in the causes of Black populations. We consider in this analysis the formative projects organized by him aiming at the dissemination of emancipatory knowledge, with emphasis on the experience of the Teatro Experimental do Negro. Nascimento is interpreted as a Black intellectual who represented part of the history of Black people in the fight against racial discrimination in Brazil. In theoretical terms, we will operate with the concepts of experience space and expectations horizons of Koselleck (2006), as well as with the concept of intellectual, proposed by Vieira (2011). The sources of this research were books, articles and photographs published in the press.

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Author Biographies

Carlos Eduardo Vieira, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR

Professor Titular de História da Educação na UFPR, atuando no PPGE, Linha de Pesquisa História e Historiografia da Educação. Pesquisador Produtividade do CNPq (1C). Doutor em História e Filosofia da Educação (PUC-SP-1998). Atuou como Professor Visitante na Universidad Nacional de Quilmes (Arg.-2022); Stanford University (USA-2015); University of London, Institute of Education (UK - 2009); University of Cambridge, Faculty of History (UK - 2008). Foi Presidente da Sociedade Brasileira de História da Educação - SBHE (2015-2019). Coordenador do Grupo de Pesquisa História Intelectual e Educação (GPHIE).

Fabiola Maciel Corrêa, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2022). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2019). Especialização em Educação, Tecnologia e Sociedade, pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR (2007). Graduação em Letras Português – inglês, pelo Centro Universitário Campos de Andrade (2001). Servidora da Prefeitura Municipal de Curitiba - PR, atuando como Professora de Língua Portuguesa. Consultora Educacional na Diretoria Executiva de Educação Básica de Rede Marista. Membro do Grupo de Pesquisa História Intelectual e Educação (GPHIE)

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Published
2022-07-01
How to Cite
Vieira, C. E., & Corrêa, F. M. (2022). Abdias Nascimento. Revista Brasileira De História Da Educação, 22(1), e215. https://doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e215