Ester Troian Benvenutti
for education and culture in the rural areas of Caxias Do Sul-RS (1940-1950)
Abstract
This study, with theoretical assumptions in cultural history; and, methodologically, in the historical documentary analysis, based on documents and transcripts of interviews, they propose to investigate and understand the trajectory of Professor Ester Troian Benvenutti, along the rural communities of Caxias do Sul-RS. For this, it considers that the representations about this teacher were relevant to the path of other women in the field of education, in this region. With a time frame between 1940-1960, we seek to highlight the resonances of his proposals in education. It was considered that her performance was relevant in mediating the relationships between different social groups, and that her proposals were preponderant for other teachers and important for the transformation of the local school culture.
Downloads
Metrics
References
Alberti, V. (2013). Manual de história oral (3a ed.). Rio de Janeiro, RJ: FGV.
Benvenutti, E. T. (1983). Entrevista com E. T. Benvenutti [Entrevista concedida a Juventino Dal Bó e Liliana Alberto Henrichs]. Caxias do Sul.
Bergozza, R., & Luchese, T. A. (2010). Escola complementar: primeira escola pública para formação de professores primários na cidade de Caxias do Sul - 1930-1961. Conjectura, 15(3), 121-140.
Bortolon, V. C. (1980). Entrevista com V. C. Bortolon [Entrevista concedida a Liane Beatriz Moretto Ribeiro]. Caxias do Sul.
Burke, P. (2010). A escola dos Annales (1929-1989): a revolução francesa da historiografia. São Paulo, SP: Editora da UNESP.
Catteli, R. E. (2010). Coleção de imagens: o cinema documentário na perspectiva da Escola Nova. Educação & Sociedade, 31(11) 605-624.
Caxias do Sul. (1951a, abril). Jornal Despertar. Recuperado de: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-despertar-6
Caxias do Sul. (1951b, setembro). Jornal Despertar. Recuperado de: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-despertar-6
Caxias do Sul. (1952, junho). Jornal Despertar. Recuperado de: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-despertar-8
Caxias do Sul. (1953, julho). Jornal Despertar. Recuperado de: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-despertar-8
Caxias do Sul. (1954, junho). Jornal Despertar. Recuperado de: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-despertar-8
Caxias do Sul. (2019, 5 de agosto). Perfil socioeconômico: Caxias do Sul, Rio Grande do Sul - Brasil. Recuperado de: https://gcpstorage.caxias.rs.gov.br/documents/2018/01/e5078ad2-eb32-4cf5-a878-e2d7d08e093e.pdf
Caxias do Sul. (1952-1954). Relatório de atividades da Diretoria de Instrução Pública de 1952-1954 (Arquivo Histórico João Spadari Adami de Caxias do Sul).
Chartier, R. (1991). O mundo como representação. Estudos Avançados, 11(5).
Duby, G., & Perrot, M. (1993). História das mulheres no Ocidente. Porto, PT: Afrontamento.
Fiori, N. A. (2002). Clube agrícola em Santa Catarina: ruralismo e nacionalismo na escola. Perspectiva, 231-260. Recuperado de: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/viewFile/10286/955
Giacomoni, C., & Souza, J. E. (2020). Formas de organizar a Educação Física no ensino primário: memórias de professoras da Escola Giuseppe Garibaldi, Caxias do Sul/RS (1974-1985). Cadernos de História da Educação, 19(2), 496-512. Recuperado de: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1982-78062020000200496&script=sci_arttext&tlng=pt
Heredia, V. B. M. (2022). Mulheres na zona de colonização italiana no sul do Brasil. In Histórias das mulheres no Brasil Meridional. São Leopoldo, RS: Oikos. Recuperado de: https://ppghistoria.furg.br/images/E-books/Historia_das_mulheres_no_Brasil_Meridional_-_E-book-9.pdf
Kreutz, L. (2004). O professor paroquial: magistério e imigração alemã. Pelotas, RS: Seiva.
Luchese, T. A. (2016). Entre tons e matizes de memórias: itinerários de docentes no ensino primário em Caxias do Sul/RS (1920-1960). Cadernos de História da Educação, 3(15), 926-952.
Luchese, T. A., & Grazziotin, L. S. (2015). Memórias de docentes leigas que atuaram no ensino rural da Região Colonial Italiana, Rio Grande do Sul (1930-1950). Educação e Pesquisa, 2(41), 341-358. Recuperado de: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/100435/99039
Luchese, T. A., & Rech, G. L. (2018). Escolas italianas no Rio Grande do Sul. Caxias do Sul, RS: Educs.
Machado, M. A., & Aguzzoli, L. (2005). Nossas mulheres: que ajudaram a construir Caxias do Sul. Caxias do Sul, RS.
Menucci, S. (1934). A crise brasileira de educação. São Paulo, SP: Editora Piratininga.
Oliveira, R. L. (2015, 5 de março). A trajetória da professora Ester Troian Benvenutti. Jornal Pioneiro. Recuperado de: http://wp.clicrbs.com.br/memoria/2015/03/05/atrajetoria-de-ester-troian-benvenutti/?topo=87
Pedro, J. M. (2022). Prefácio. In História das mulheres no Brasil meridional (p. 11-20). São Leopoldo, RS: Oikos.
Rambo, A. B. (2008). O professor comunitário. In Instituições formadoras de professores no Rio Grande do Sul (p. 233-258). Pelotas, RS: Ed. da UFPel.
Rizzon, D. C. (1980). Entrevista D. C. Rizzon [Entrevista concedida a Liane Beatriz Moretto Ribeiro]. Caxias do Sul, RS: Instituto de Memória Histórica e Cultural da Universidade de Caxias do Sul.
Roso, P. C. M. (2012). A educação do corpo nas escolas municipais de Caxias do Sul, Rio Grande do Sul (1937 a 1945) (Dissertação de Mestrado). Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul.
Souza, R. F. (2008). História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX (ensino primário e secundário no Brasil). São Paulo, SP: Cortez.
Tambara, E. C. (1998). Profissionalização, escola normal, e feminilização: magistério sul-rio-grandense de instrução pública no século XIX. História da Educação, (3), 35-57.
Werle, F. O. C. (2007). Escola normal rural no sul do Brasil. In Anais da Reunião Anual da ANPED de caxambu Rio de Janeiro, Minas Gerais.
Werle, F. O. C., & Metzler, A. M. C. (2010). Contextos, institucionalização e práticas pedagógicas em Escolas Normais Rurais. In Educação Rural: práticas civilizatórias e institucionalização da formação de professores (p. ?-?). São Leopoldo: Oikos
Weschenfelder, N. V. (2003). Uma história de governamento e de verdades: educação Sousa rural no RS 1950/1970 (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Copyright (c) 2023 Elisangela Dewes, José Edimar de Souza, Cristian Giacomoni (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.