"Pelo Paraná Maior"

representations of school material shown on film in the 1920s

Keywords: cinema, photography, New School, transnational history

Abstract

This article is based on the film “Pelo Paraná maior”, produced by the government of Paraná in 1927, which presented information about the state, its economy, part of public education, and some educational establishments at the time. The text addresses aspects of school material culture, exploring visual elements such as furniture, uniforms, architecture, school organization, and rites, proposing relationships with the rhetoric of modernity, education, and Escola Nova. In the analysis, we use theoretical references linked to the perspective of modernity studies by Marshall Berman, school culture by Dominique Julia, school material culture by Eliane Peres, Gizele de Souza, Agustín Escolano Benito, and Escola Nova by Diana Gonçalves Vidal. We also ground the text on Roger Chartier's approach to cultural history and the transnational one by Martin Lawn.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Daniele Marques Vieira, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

Graduate in Pedagogy (Federal University of Paraná, 1994), Master in History (Federal University of Paraná, 1998) and PhD in Education (Federal University of Paraná, 2016). She has experience in Early Childhood Education as a teacher and pedagogical coordinator in this stage of Basic Education and as a teacher in Higher Education in Pedagogy and History courses. Member of the Center for Studies and Research on Childhood and Early Childhood Education (NEPIE/UFPR). Currently, she is a postdoctoral fellow at the Federal University of São Carlos.

Rochele Allgayer, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

PhD student and Master in Education (Federal University of Paraná) with studies on History and Historiography of Education. Member of the Center for Studies and Research on Childhood and Early Childhood Education and the Group for Research and Experiences on School Material Culture. She investigates the production and circulation of knowledge in a historical perspective. Graduated in Journalism (Instituto Superior and Centro Educacional Luterano Bom Jesus, 2008), in Advertising (FACVEST, 2004); specialist in New Media (Universidade Regional de Blumenau, 2011). She is currently a professor at UNIOPET.

References

Allgayer, R. (2020). As exposições e eventos nas Conferências Nacionais de Educação: um repertório pedagógico para se dar a ver (1927-1956) (Master’s dissertation). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Barros, J. D’A. (2019). Histórias interconectadas, histórias cruzadas, abordagens transnacionais e outras histórias. Secuencia, (103).Available at: http://secuencia.mora.edu.mx/index.php/Secuencia/article/view/1528

Benito Escolano, A. (2001). Arquitetura como programa: espaço-escola e currículo. In A. Viñao Frago, & A. Escolano. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa (Alfredo Veiga-Neto, trans., p. 119-157). Rio de Janeiro, RJ: DP&A.

Benjamin, W. (1986). Magia e técnica, arte e política (Obras escolhidas, 1, 2a ed.). São Paulo, SP: Brasiliense

Berman, M. (1987). Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo, SP: Cia das Letras.

Burke, P. (2004). Testemunha ocular: história e imagem (Vera Maria Xavier dos Santos, trans.). Bauru, SP: Educs.

Caetano Munhoz da Rocha. (2019). Available at: http://www.casacivil.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=60.

Carvalho, M. M. C. (1998). Molde nacional e fôrma cívica: higiene, moral, e trabalho no projeto da Associação Brasileira de Educação (1924-1931). Bragança Paulista, SP: Edusf.

Carvalho, M. M. C. (2003). A escola e a República e outros ensaios. Bragança Paulista, SP: Edusf.

Chartier, R. (2002). A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa, PT: Difusão Editora.

Correia, A. P. P. (2015). “Pelo Paraná maior” - as representações da arquitetura nas cidades de Curitiba, Ponta Grossa e Paranaguá, segundo os documentários do início do século. In Anais do 1º Colóquio Internacional de História Cultural da Cidade (p. 60-75). Porto Alegre, RS. Available at: https://www.ufrgs.br/gthistoriaculturalrs/05CDANAPAULAPUPOCORREIA.pdf

Costa, M. J. F. F. (1987). Lysímaco Ferreira da Costa (a dimensão de um homem). Curitiba, PR: UFPR.

Costa, M. J. F. F., Schena, D. R., & Schimidt, M. A. (Eds.). (1997). 1º Conferência Nacional de Educação (Curitiba, 1927). Brasília, DF: INEP

A fita do Paraná na Exposição do Café. (1927, November 10). O Dia. n. 697. Recuperado de: http://memoria.bn.br/DocReader/092932/11041

Freire Filho, E. S. (2002). A trajetória da Associação Brasileira de Educação – 1924-2001. Rio de Janeiro, RJ: Editora do Educador.

Ginzburg, C. (1989). Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo, SP: Cia. das Letras.

Ginzburg, C. (2007). O fio e os rastros: verdadeiro, falso, fictício (Rosa Freire d’Aguiar e Eduardo Brandão, trans.). São Paulo, SP: Companhia das Letras.

Instituto Histórico e Geográfico de Paranaguá. A instrução pública no Paraná. (1927, August 30). Diário do Comércio. p. 1, c. 4 e 5.

Julia, D. (2001). A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, (1),10-43). Available at: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4250681/mod_resource/content/1/273-846-1-PB.pdf

Lawn, M. (2014). Um conhecimento complexo: o historiador da educação e as circulações transfronteiriças. Revista Brasileira de História da Educação, 14(1[34]), 127-144. Available at: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38866

Mucha, Fr. M. (Direction). (1927). “Pelo Paraná maior” (1 cassete (90 mim.): mudo: p&b). Curitiba, PR: Botelho Film.

Paraná. (1927). Mensagem Presidencial do Estado do Paraná. Mensagem dirigida ao Congresso Legislativo pelo Dr. Caetano Munhoz da Rocha, Presidente do Estado, ao instalar-se a 2ª. Sessão da 18ª Legislatura, em 1 fev. 1927. Curitiba, PR. Available at: https://www.administracao.pr.gov.br/ArquivoPublico/Pagina/Mensagens-de-Governo

Paraná. (1928). Mensagem Presidencial do Estado do Paraná. Mensagem dirigida ao Congresso Legislativo pelo Dr. Caetano Munhoz da Rocha, Presidente do Estado, ao instalar-se a 2ª. Sessão da 19ª Legislatura, em 1 fev. 1928. Curitiba, PR. Available at: https://www.administracao.pr.gov.br/ArquivoPublico/Pagina/Mensagens-de-Governo

Pereira, L. F. L. (1996) Paranismo: o Paraná inventado; cultura e imaginário no Paraná da I República (Master’s dissertation). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Peres, E., & Souza, G. (2011). Aspectos teóricos-metodológicos da pesquisa sobre cultura material escolar: (im)possibilidades de investigação. In C. A. Castro (Ed.), Cultura material escolar: a escola e seus artefatos (MA, SP, PR, SC e RS) – 1870-1925. São Luis, MA: EDUFMA.

Ramos, F., & Miranda, L. F. (1997). Enciclopédia do cinema brasileiro. São Paulo, SP: Editora SENAC, 1997.

Revel, J. (1998). Jogos de escalas: a experiência da microanálise. Rio de Janeiro, RJ: Editora FGV.

Ricoeur, P. (2007). A memória, a história, o esquecimento. Campinas, SP: Editora Unicamp.

O II Centenário da Introducção do Cafeeiro. (1927, November 6). Correio Paulistano. Edição 23081, p. 4. Available at: http://memoria.bn.br/DocReader/090972_07/28138

Sontag, S. (1981). Ensaios sobre fotografia. Rio de Janeiro, RJ: Arbor.

Souza, G. (2004). Instrução, o talher para o banquete da civilização: cultura escolar dos jardins-de-infância e grupos escolares no Paraná, 1900-1929 (PhD Thesis). Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade, PUC, São Paulo.

Souza, R. F. (2000). Inovação educacional no século XIX: a construção do currículo da escola primária no Brasil. Cadernos CEDES, 20(51), 9-28. Available at: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/rTX58kXfdPkX5yXv6jMtPLJ/abstract/?lang=pt

Stecz, S. S. (1988). Cinema paranaense 1900-1930 (Master’s dissertation). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Turazzi, M. I. (1995). Poses e trejeitos: a fotografia e as exposições na era do espetáculo (1839-1889). Rio de Janeiro, RJ: Funarte.

Van Erven, H. M. (1944). Lisímaco semeador de idéias descortinador de riquezas (ensaio bibliográfico). Curitiba, PR.: Tipografia Mundial.

Vidal, D. G. (1994). Cinema, laboratório, ciências físicas e Escola Nova. Cadernos de Pesquisa, (89), 24-28). Available at: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/900

Vidal, D. G. (2008). Lá vem o Bonde das Normalistas... Uma incursão pelo cotidiano escolar do Instituto de Educação do Rio de Janeiro na década de 1930. In J. C. S. Araujo, G. B. F. Freitas, & A. P. Lopes. As escolas normais no Brasil: do império à república (p. 233-247). Campinas, SP: Alínea.

Vidal, D. G. (2013). 80 anos do Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova: questões para debate. Educação e Pesquisa, 577-588. Available at: https://www.scielo.br/j/ep/a/L9NXYsJMYvyRSvPfPxZRgSq/abstract/?lang=pt

Vidal, D. G., & Rabelo, R. S. (Ed.). (2020). Movimento internacional da Educação Nova. Belo Horizonte, MG: Fino Traço.

Vieira, D. M. (1998). João Batista Groff, um olhar fotográfico no Paraná das primeiras décadas do século XX (Master’s dissertation). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Published
2023-06-30
How to Cite
Vieira, D. M., & Allgayer, R. (2023). "Pelo Paraná Maior". Revista Brasileira De História Da Educação, 23(1), e278. https://doi.org/10.4025/rbhe.v23.2023.e278

Funding data