O Intuitive teaching in illustrated schoolbooks

notes for thinking about some lessons taught in the last quarter of the 19th century

Keywords: history of education, public instruction, textbooks, illustrations

Abstract

In the last quarter of the 19th century, the Brazilian Empire was pressured by political, economic, and social issues, which shook its consolidated structures. In this panorama, among certain initiatives undertaken to maintain the support of the monarchical regime, the Reform of Public Instruction (1879) stands out. Among other measures, this educational legislation prescribed intuitive teaching in the curriculum of primary education and Normal Schools in the municipality of Corte. Thus, three illustrated didactic works, circulating in the period, guided by this method, were examined, seeking to indicate some possible relations and convergences between them with the official methodological prescription. It was intended, therefore, to know some visions of the world, education, school, and childhood of that present.

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Author Biographies

Valter Natal Valim Carlos, Associação Educacional Dom Bosco, Resende, RJ, Brasil

Docente no curso de Pedagogia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Associação Educacional Dom Bosco – AEDB (Resende/RJ/ 2019-2023).  Cursou licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Federal do Espírito Santo (Centro de Artes/UFES/ES/2013), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES/ES/2015) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ/RJ/2020), tendo sido bolsista no programa de estágio de doutoramento financiado pela CAPES. Membro da Academia Resendense de História (ARDHIS), desde 2021, aplicando-se na pesquisa histórica da região sul fluminense.

José Cláudio Sooma Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutor em Educação pela UERJ. Professor Associado da Faculdade de Educação da UFRJ, Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFRJ). Realizou estágio de pós-doutoramento no Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação (FE-USP)/Instituto de Estudos Brasileiros (IEB-USP) e no Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UERJ. Coordenador do Laboratório de Pesquisa e Ensino em História da Educação (LPEHE-UFRJ). Vice Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFRJ).

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Published
2023-10-29
How to Cite
Carlos, V. N. V., & Silva, J. C. S. (2023). O Intuitive teaching in illustrated schoolbooks. Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e307. https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e307
Section
Original research

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