Stories and narratives of teachers from a rural school in the context of the Brazilian Military Dictatorship (1964-1985)

Keywords: countryside, oral sources, dictatorial mechanisms

Abstract

This paper, which has education in the countryside as its main theme, aims at analyzing the narratives of teachers that worked at Frei Anselmo School, located in the community of Linha Floresta, in the interior of Selbach, a town in the North of Rio Grande do Sul during the Brazilian Military Dictatorship (1964-1985). In this text, debates regarding the use of narratives as an investigative conception for studying the Education History are evidenced, having as references oral sources. The analyses indicate a respectful relationship among teachers and school community in such period. However, the dictatorial mechanisms were present in rural schools in such a way that students were not free to express themselves and teachers had no autonomy to make approaches of social, political, economic and educational scope in the classroom.

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Author Biographies

Darciel Pasinato, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, Brasil

Pesquisador e professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Possui pós-doutorado em Educação (UFSM) e doutorado em Educação (UNISINOS). Vice coordenador do Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais e Gestão Educacional/Escolar (PPGEe/UNISINOS). Tem experiência na área de História e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Educação, Políticas Educacionais, Gestão Educacional e Escolar, Educação do Campo, Memória, História Oral e Ensino de História.

Jorge Luiz da Cunha, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil

Pesquisador e professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação, no Programa de Pós-Graduação em História e no mestrado profissional em Ensino de História – ProfHistória da Universidade Federal de Santa Maria. Possui pós-doutorado em História (UNISINOS) e doutorado em História Medieval, Moderna e Contemporânea (U.H./Alemanha). Coordenador do Núcleo de Estudos sobre Memória e Educação (Povo de Clio/UFSM). No campo da pesquisa dedica-se a temas relacionados com a História da Educação, Ensino da História/Educação Histórica, História das Migrações, História Oral e Narrativas (Auto) Biográficas.

Rosangela Fritsch, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, Brasil

Pesquisadora e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Possui pós-doutorado em Educação (U.Porto/Portugal) e doutorado em Educação (UNISINOS). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais e Gestão Educacional/Escolar (PPGEe/UNISINOS). Tem experiência acadêmica e produção nas áreas de Educação, Administração e Serviço Social, atuando principalmente nos seguintes temas: Trabalho, Formação Profissional, Gestão de Pessoas, Trajetórias Profissionais, Políticas Públicas, Políticas Educacionais, Políticas de Currículo, Gestão Educacional e Escolar, Avaliação Educacional, Evasão Escolar e Indicadores de Qualidade.

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Published
2023-11-07
How to Cite
Pasinato, D., Cunha, J. L. da, & Fritsch, R. (2023). Stories and narratives of teachers from a rural school in the context of the Brazilian Military Dictatorship (1964-1985). Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e308. https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e308
Section
Original research

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