An intellectual of Catholic Action in the educational field

Alceu Amoroso Lima in A Patron’s Speech (1935)

Keywords: Alceu Amoroso Lima, Brazilian Catholic Action, Catholic intellectual, patron’s speech

Abstract

This paper aims to interpret cultural and symbolic elements expressed by the Catholic intellectual Alceu Amoroso Lima (1893-1983) in a patron’s speech. We analyzed the transcription of the speech he addressed to the students finishing their course at the Colégio Sacré-Coeur de Marie - RJ, published in 1935, in Vida: revista universitária, with the title “A Patron’s Speech”. In the present study concepts developed by the French sociologist Pierre Bourdieu were used as categories of analysis. At the ceremony Amoroso Lima sought to modulate expectations and intended to impact the dispositions incorporated by the students, by defending the work with the Brazilian Catholic Action as a good path for the girls.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Oriomar Skalinski Junior, Universidade Estadual de Ponta Grossa, PR, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduado em Psicologia pela UEM. Professor Associado do Departamento de Educação (DEED) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Membro do Grupo de Pesquisa História, intelectuais e educação no Brasil e no contexto internacional (GEPHIED). Pesquisa temas relacionados a Intelectuais e História da Educação; Igreja e Educação no Brasil; Religião, Religiosidade e Educação; Psicanálise, Cultura e Educação.

References

Bandeira, M. (2000). A Igreja Católica na virada da questão social (1930-1964): anotações para uma história da Igreja no Brasil. Educam.

Beozzo, J. O. (2007). A Igreja entre a revolução de 1930, o Estado Novo e a redemocratização. In B. Fausto (Org.), História Geral da Civilização Brasileira. O Brasil Republicano – Economia e cultura (1930-1964) (Vol. 11, T. 3, 4a. ed., pp. 337-421). Bertrand Brasil.

Bourdieu, P. (1996). A economia das trocas linguísticas: o que falar quer dizer. Edusp.

Bourdieu, P. (2002). A condições sociais da circulação internacional das ideias. Enfoques, 1(1), 7-15.

Bourdieu, P. (2003a). Esboço de uma teoria da prática. In R. Ortiz (Org.), A sociologia de Pierre Bourdieu (1ª ed., pp. 39-72). Olho d´água.

Bourdieu, P. (2003b). Questões de sociologia. Fim de Século.

Bourdieu, P. (2003c). O poder simbólico. Bertrand Brasil.

Bourdieu, P. (2004). Coisas ditas. Brasiliense.

Bourdieu, P. (2007a). A distinção: crítica social do julgamento. Edusp.

Bourdieu, P. (2007b). O capital social – notas provisórias. In M. A. Nogueira, & A. Catani (Org.), Escritos de educação (9ª. ed., pp. 65-69). Vozes.

Bourdieu, P. (2013). A economia das trocas simbólicas. Perspectiva.

Carpeaux, O. M. (1978). Alceu Amoroso Lima. Graal.

Casali, A. (1995). Elite intelectual e restauração da igreja. Vozes.

Colégio Sagrado Coração de Maria (2022). O CSCM-RJ. Recuperado em 24 de setembro de 2022 de https://www.redesagradorj.com.br

Dale, R. (1985). A Ação Católica Brasileira. Loyola.

Episcopado Brasileiro. (1935/1985). Estatutos da Ação Católica Brasileira. In R. Dale (Org.), Ação Católica Brasileira (1ª ed., pp. 27-31). Loyola.

Lima, A. A. (1935). Um Discurso de Paraninfo. Vida: revista universitária, 2(10), 14-15.

Mainwaring, S. (2004). A Igreja Católica e a política no Brasil (1916-1985). Brasiliense.

Martins, A. P. V. (2016). Disciplina e piedade: o movimento feminino católico brasileiro no começo do século XX. Revista Brasileira de História das Religiões, 9(26), 185-207. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RbhrAnpuh/article/view/31717/17711

Mendes, C. (2008). Dr. Alceu: da ‘persona’ à pessoa. Paulinas.

Miceli, S. (2001). Intelectuais à brasileira. Companhia das Letras.

Pio XI. (1922). Lettera enciclica Ubi Arcano Dei Consilio – sulla questione romana. https://www.vatican.va/content/pius-xi/it/encyclicals/documents/hf_p-xi_enc_19221223_ubi-arcano-dei-consilio.html

Pio XI. (1935/1985). Carta do Santo Padre Pio XI ao Exmo. Cardeal Dom Sebastião Leme e ao Episcopado Nacional. In R. Dale (Org.), Ação Católica Brasileira (1ª ed., pp. 39-44). Loyola.

Rodrigues, C. M. (2005). A Ordem: uma revista de intelectuais católicos (1934-1945). Autêntica.

Rosa, L. R. O. (2011). A Igreja Católica Apostólica Romana e o Estado Brasileiro: estratégias de inserção política da Santa Sé no Brasil entre 1920 e 1937 [Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Repositório UNESP. https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/103109/rosa_lro_dr_fran.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Salem, T. (1982). Do Centro D. Vital à Universidade Católica. In S. Schwartzmann (Org.), Universidades e instituições científicas no Rio de Janeiro (1ª ed., pp. 97-134). CNDCT.

Serbin, K. P. (2008). Padres, celibato e conflito social: uma história da Igreja católica no Brasil. Companhia das Letras.

Serry, H. (2004). Literatura e catolicismo na França (1880-1914): contribuição de uma sociohistória da crença. Tempo Social, 16(1), 129-152. https://doi.org/10.1590/S0103-20702004000100008

Skalinski Junior, O. (2015). Alceu Amoroso Lima e a renovação da pedagogia católica no Brasil (1928-1945): uma proposta de espírito católico e corpo secular. CRV.

Souza, N. (2006). Ação Católica, militância leiga no Brasil: méritos e limites. Revista de Cultura Teológica, 14(55), 39-59. https://revistas.pucsp.br/index.php/culturateo/article/view/15033/11226

Published
2023-10-01
How to Cite
Skalinski Junior, O. (2023). An intellectual of Catholic Action in the educational field. Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e305. https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e305
Section
Original research

Funding data