Primary Teacher Improvement Program

the supervision service and improvement courses (Brazil, 1960/1970)

Keywords: history of teacher training, teachers without title, education in the military dictatorship

Abstract

This documentary and historical study analyzed the Program for the Improvement of Primary Teaching at the national level and was based on four reports of national meetings of heads of primary education supervision services from 1967 to 1970. The article discusses the terminologies referring to “rural teacher” and “teacher without a title” and the two fronts of the program, the supervision service and the improvement courses. The program was in line with international agreements and turned the teacher without a title into a problem, whose alternative lay in the direct and indirect supervision of lay teaching work and training through courses offered in stages for their qualification.

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Author Biographies

Thais Bento Faria, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, Brasil

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Professora colaboradora do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina. Professora pedagoga na Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná (SEED/PR). Desenvolve pesquisas sobre formação de professores e escola primária rural.

Simone Burioli, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, Brasil

Pós-doutora em Educação pela Unesp (2020). Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPEdu/UEL) da Universidade Estadual de Londrina-UEL. Coordenadora e pesquisadora do GEPHECP (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre História da Educação, Culturas e Prática, UEL) e LEPHE (Laboratório de Ensino e Pesquisa de História da Educação, UEL)

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Published
2024-01-08
How to Cite
Faria, T. B., & Burioli, S. (2024). Primary Teacher Improvement Program. Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e313. https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e313
Section
Original research