As Preceptors in 19th century education

Ina von Binzer’s journey to Brazil (1881-1883)

Keywords: education, schools, history of education, 19th century

Abstract

The article aims to investigate Brazilian education in the 19th century, based on the thirty-seven letters written by the education preceptor Ina von Binzer during her stay in Brazil between 1881 and 1883. Taking the methodology of cultural history, we highlight from Chartier (1994) that the historian's task is to offer adequate and controlled knowledge about personage, mentalities and prices, always vigilant of his object, since this can enable answers to future inquisitions. Ina von Binzer's letters allow us to conclude that, in the period under discussion, there was little investment in the construction and expansion of public schools for Brazilians. Instead, there was the spread of specific private education for boys and another for girls, in addition to a lack of recognition of the right to education for non-white people. So, the educational duality that marks the history of Brazilian education emerges

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Author Biographies

Alcione Nawroski, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil

Pós-doutora pela Universidade de Varsóvia/PL (2018/2019). Concluiu Doutorado em Educação (2017), na Universidade Federal de Santa Catarina. Cursou mestrado em Educação (2010) e graduação em Pedagogia (2006) pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atua como docente nos cursos de pedagogia e demais licenciaturas, principalmente nos seguintes temas de pesquisa: Fundamentos da Educação, História da Educação, Educação e Literatura, Educação e Cultura, Cultura Brasileira, Pensamento Pedagógico Brasileiro e Formação de Professores

Ana Paula Oliveira da Encarnação , Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2018/2022). Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional (2024).  Atua como pedagoga na rede estadual de educação pública.

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Published
2024-10-10
How to Cite
Nawroski, A., & Encarnação , A. P. O. da. (2024). As Preceptors in 19th century education. Revista Brasileira De História Da Educação, 25(1), e353. https://doi.org/10.4025/rbhe.v25.2025.e353
Section
Original research

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