Politics and education

women formation and political action during the Brazilian civil-military dictatorship

Keywords: history of education, civil-military regime, Pernambuco

Abstract

Understanding the relationship between political action and the formation of women, forged in an authoritarian political regime, was the aim of the research, which focused on studying experiences of left-wing political militant women who were arrested in Pernambuco during the civil-military regime (1964-1985), under the allegation of subversion. For this study, bibliographic and documentary research was conducted. Analyses indicate that, in addition to schooling processes, political-partisan experiences, belonging to certain social strata, religious and sociability experiences, and, above all, participation in social movements were essential for the formation of an affective and moral awareness that reverberated significantly in combating the authoritarian regime installed in the country.

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Author Biographies

Raylane Andreza Dias Navarro Barreto, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação (UFRN). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Básica do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco-UFPE. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinar em Formação Humana, Representações e Identidades- GEPIFHRI. 

Luciano Mendes de Faria Filho, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Educação (USP) e Professor do Departamento de Ciências Aplicadas à Educação (DECAE) da Faculdade de Educação da UFMG. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Interdisciplinares em Formação Humana, Representações e Identidades – GEPIFHRI.

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Published
2025-05-01
How to Cite
Barreto, R. A. D. N., & Mendes de Faria Filho, L. (2025). Politics and education. Revista Brasileira De História Da Educação, 25(1), e369. https://doi.org/10.4025/rbhe.v25.2025.e369