Old social science textbooks for elementary schools

the Ariosto Espinheira collection

Keywords: textbook, social sciences, social science textbook, curriculum

Abstract

The text intends to contribute to the study of the history of textbooks, performing the analysis of a collection elaborated from a curricular program of Social Sciences, implemented in Rio de Janeiro in the 1930s, in a conjuncture of debates for reformulation of the principles of national education. The collection was authored by Ariosto Espinheira, based on the Programa de ciências sociais of 1934, proposed by the Department of Education of the Federal District, directed by Anísio Teixeira, and published by the Institute of Educational Research, under the direction of Carlos Delgado de Carvalho. By following the guidelines of the official program, arising from the intense pedagogical debates that included the contributions of north american authors, such as those of John Dewey, the analysis of the school makes it possible to evaluate how to approximate the educational ideas defended in the context, presenting texts and activities that instigated teachers and students to transform their teaching practices and approach the reality of their community. At the same time, the text seeks to pay attention to the characteristics of this didactic collection and the historical specificities of its editorial production.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Antonia Terra Calazans, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Graduação, licenciatura e mestrado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo (1997). Experiência como professora do Departamento de História da PUC-SP e atualmente professora Livre Docente do Departamento de História da FFLCH - USP. Experiência na área de Ensino de História, atuando principalmente na formação de professores, livros didáticos, educação de jovens e adultos, memória, currículo de história e Lei 11.645/08 de obrigatoriedade de estudos de história afro-brasileira e indígena.

References

Ariosto Espinheira – nosso patrono. 2013. Recuperado de: http://emariostoespinheira.blogspot.com/2013/06/ariosto-espinheira-nosso-patrono.html

Bittencourt, C. (2014). Alain Choppin e seu legado como historiador e educador. In M. R. L. Mortatti, & I. C. A. Silva Frade (Orgs.), História do ensino de leitura e escrita: métodos e material didático (pp. 43-60). Editora Unesp.

Cambi, F. (1999). História da pedagogia. Editora UNESP.

Choppin, A. (2002). O historiador e o livro escolar. Revista História da Educação – UFPE, 6(11). Recuperado de: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30596/pdf

Choppin, A. (2004). História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Revista Educação e Pesquisa, 30(3), 549-566. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/ep/a/GNrkGpgQnmdcxwKQ4VDTgNQ/

Dewey, J. (1916). Democracy and education. Recuperado de: https://www.gutenberg.org/files/852/852-h/852-h.htm

Departamento de Educação do Distrito Federal. (1934). Programa de ciências sociais: escola elementar. (Vol. 1, Série C. Programas e guias de ensino, n. 4, Edição preliminar). Companhia Editora Nacional.

Espinheira, A. (1939). Ciências sociais (Vol. 1, 9a ed.). J. R. de Oliveira & Cia.

Espinheira, A. (1941). Ciências sociais (Vol. 2, 16a ed.). J. R. de Oliveira & Cia.

Espinheira, A. (1935a). Ciências sociais (Vol. 3, 2a ed.). J. R. de Oliveira & Cia.

Espinheira, A. (1935b). Ciências sociais (Vol. 4, 1a ed.). J. R. de Oliveira & Cia.

Espinheira, A. (1939). Ciências sociais (Vol. 5, 4a ed.). J. R. de Oliveira & Cia.

Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos [INEP]. (1955). Ciências Sociais na escola elementar para o curso preliminar (1ª à 5ª série) (Coleção Guias de ensino e livros de textos – série I, v. 4). Rio de Janeiro.

O manifesto dos pioneiros da educação nova. (1932). Recuperado de: https://www.histedbr.fe.unicamp.br/pf-histedbr/manifesto_1932.pdf

Meucci, S. (2000). A institucionalização da sociologia no Brasil: os primeiros manuais e cursos [Dissertação de Mestrado]. Departamento de Sociologia do IFCH, Unicamp. Recuperado de: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/praxis/254/Dissertacao_Meucci_.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Meucci, S. (2007). Os primeiros livros didáticos de sociologia no Brasil. Estudos de Sociologia, 6(10). Recuperado de: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/184

Meucci, S. (2020). Os livros didáticos da perspectiva da sociologia do conhecimento: uma proposição teórica-metodológica. Revista Brasileira De História Da Educação, 20(1), e098. Recuperado de: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51250/751375149101

O Paiz. (1934, 25 de março). p. 9.

Paulilo, A. L. (2005). O cosmopolitismo beligerante: a reconstrução educacional na capital do Brasil entre 1922 e 1935. CPDOC/FGV. Estudos Históricos, (35). Recuperado de: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2237.

Social studies in secondary education. (1916). Government Printing Office. Recuperado de: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED542444.pdf

Zanatta, B. A. (2012). O legado de Pestalozzi, Herbart e Dewey para as práticas pedagógicas escolares. Teoria e Prática da Educação, 15(1). Recuperado de: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18569

Published
2024-06-24
How to Cite
Calazans, A. T. (2024). Old social science textbooks for elementary schools. Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e335. https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e335

Funding data