Aspects of the Crisis of the Institutional Program in the Colégio Pedro II (1931-1945)

  • Jefferson da Costa Soares Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio
Keywords: Colégio Pedro II, institutional program, secondary teaching

Abstract

The aim of this article is to show some results of a doctoral research in Education, in which we defend that the ‘institutional program’ of the Colégio Pedro II went through a crisis that culminated in the loss of its patronage. The time cut adopted is the period between 1931 and 1945, marked by the Campos and Capanema Reforms, which consolidated the process of institutionalization of Brazilian secondary education. The main theoretical reference was Dubet (2002), who built the notion of ‘institutional program’. The methodology used was the analysis of the legislation on the educational system and the sources found in the Documentation and Memory Nucleus of the Colégio Pedro II and in the Center for Research and Documentation of Contemporary History of Brazil of the Fundação Getúlio Vargas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jefferson da Costa Soares, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio
Professor Assistente - Doutor do Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2005). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2009). Doutor em Ciências Humanas - Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio (2014). Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE). No Doutorado, foi bolsista do Programa Nota 10 da Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ). Atuou no desenvolvimento de trabalho social em comunidades. Tem atuado principalmente nas áreas de Educação Brasileira, História da Educação, História do Currículo e das Disciplinas Escolares, História da Profissão Docente e Ensino de Sociologia. Realizou estágios de Pós-Doutorado como bolsista CAPES (PNPD) na PUC-Rio entre abril de 2014 e novembro de 2016.
Published
2017-12-02
How to Cite
Soares, J. da C. (2017). Aspects of the Crisis of the Institutional Program in the Colégio Pedro II (1931-1945). Revista Brasileira De História Da Educação, 17(4[47]), 224 - 255. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40690
Section
Original research