Primary public education in the northwest of Minas Gerais in the early 20th century

the conditions of the schools in the backlands

Keywords: Paracatu, history of education, black people, educational inequality

Abstract

: This article problematizes the spatial distribution and conditions of primary public schools in the northwest of Minas Gerais during the early decades of the Brazilian republic. We use the theoretical and methodological framework proposed by Veiga (2022), which addresses the socio-racial division of education through unequal school provision. We observed that the public authorities privileged the School Group, located in the urban area, described in the documentary sources as an isolated and exceptionally civilized point. On the other hand, evidenced by the closure of schools, the lack of furniture and teaching materials, the absence of teachers, and the rarity of visits from educational authorities, we observed the neglect of public education for poor and black children living in the vast region then characterized as a wild sertão, including from a racial criterion.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Nádia Bueno Rezende, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, Arinos, MG, Brasil

Doutora em Educação (UFMG - 2022) e professora EBTT do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais.

References

Almeida, M. Z. C. M. (2009). Educação e memória: velhos mestres de Minas Gerais (1924 – 1944) [Tese de doutorado]. Universidade de Brasília.

Amado, J. (1995). Região, sertão, nação. Estudos Históricos, 8(15), 145-151. https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/1990

Anjos, R. S. A. (2006). Quilombolas: tradições e cultura da resistência. Aori Comunicação.

Boto, C. (2017). Instrução pública e projeto civilizador: o século XVIII como intérprete da ciência, da infância e da escola. Editora Unesp.

Carvalho, J. M. (2017). A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. Companhia das Letras.

Carvalho, M. (1989). A escola e a República. Brasiliense.

Carvalho, R. A. (2019). Ensino primário em Minas Gerais no período republicano. In C. H. Carvalho, L. M. Faria Filho, W. Gonçalves Neto, A. M. O. Galvão, I. C. A. S. Frade, A. Moreno, & A. Oliveira (Eds.), História da educação em Minas Gerais: da colônia à república (Vol. 3, p. 415). EDUFU.

Elias, N. (1994). O processo civilizador: uma história dos costumes (Vol. 1). Jorge Zahar Ed.

Escola Rural Municipal de São Sebastião. (1908, 04 de julho). Boletim do segundo semestre da escola rural municipal, do sexo masculino do povoado de São Sebastião, distrito da cidade de Paracatu. (Fundo Prefeitura, Subfundo Escolas, série Boletim Mensal, caixa 129). Arquivo Público Municipal Olímpio Michael Gonzaga, Paracatu.

Faria Filho, L. M. (2000). Dos pardieiros aos palácios: cultura escolar e urbana em Belo Horizonte na Primeira República. UPF.

Galetti, L. S. G. (2012). Sertão, fronteira, Brasil: imagens de Mato Grosso no mapa da civilização. Entrelinhas.

Galvão, A. M. O., & Frade, I. C. A. S. (2019). Cultura escrita em Minas Gerais nas primeiras décadas republicanas. In C. H. Carvalho, L. M. Faria Filho, T. N. L. Fonseca, Á. A. Antunes, C. C. Morais, & S. M. A. R. Vartuli (Eds.), História da educação em Minas Gerais: da colônia à república (Vol. 3, p. 415). EDUFU.

Gama, A. O. (2015). Historiografia e memórias de Paracatu - noroeste de Minas Gerais [Dissertação de mestrado]. Universidade de Brasília. http://www.realp.unb.br/jspui/handle/10482/18413

Gonçalves Neto, W. (2013). Ações e omissões do Estado na educação da Primeira República Brasileira: o debate na Câmara Municipal de Paracatu-MG (1892). In D. A. Paula, & S. R. Mendonça (Eds.), Sociedade civil: ensaios históricos (pp. 141-156). Paco Editorial.

Lei nº 439, de 28 de setembro de 1906. (1906). Autoriza o governo a reformar o ensino primário, normal e superior do Estado e dá outras providências. https://www.almg.gov.br/legislacao-mineira/texto/LEI/439/1906/?cons=1

Lima, N. T. (2013). Um sertão chamado Brasil (2a ed.). Hucitec.

Monarcha, C. (2009). Brasil arcaico Escola Nova: ciência, técnica e utopia nos anos 1920-1930. Editora UNESP.

Moreno, A., & Vago, T. M. (Eds.). (2015). Do ensino normal depende a efficiência do ensino primário: fontes para histórias de Educação Física em Minas Gerais (1890-1940) (Coleção Pensar a Educação Pensar o Brasil. Série Seminários). Mazza Edições.

Neves, E. F. (2003). Sertão como recorte espacial e como imaginário cultural. Politéia, 3(1), 153-162. https://periodicos2.uesb.br/index.php/politeia/article/view/3940

Olympio Gonzaga, M. (1910). Memória Histórica de Paracatu. TYP. Jardim e Cia. (Fundo Oliveira Mello). Arquivo Público de Paracatu. https://pt.slideshare.net/culturarquivo/memria-histrica-de-paracatu

Pereira, A. J. S. E. (2023). Financiamento da educação pública primária no Estado de Minas Gerais (1890-1920) [Tese de doutorado]. Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais.

Pessôa, P. S. M. V. (1913). No n. 10 do periódico O Araguary. Annuario de Minas Geraes: Estatistica, Historia, Chorographia, Finanças, Variedades, Biographia, Literatura e Indicações (MG), 00005(29), 591-592. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=212679&Pesq=Paracatu&pagfis=1641

A população de Minas Geraes. (1906). Annuario de Minas Geraes: Estatistica, Historia, Chorographia, Finanças, Variedades, Biographia, Literatura e Indicações (MG), 00001(1), 148-150. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=212679&Pesq=%22Os%20elementos%20componentes%20da%20nossa%20popula%c3%a7%c3%a3o%22&pagfis=147

Relação das cadeiras primárias do Estado, com discriminação de sexos e categorias. (1900, 18 de janeiro). Minas Geraes, 00016(2). http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=291536&pesq=Paracatu&pagfis=17680

Rodart, M. M., Paula, J. A., & Simões, R. (2004). Rede de cidades em Minas Gerais no século XIX. História econômica & História de Empresas, 7(1), 12. doi: https://doi.org/10.29182/hehe.v7i1.167

Romeiro, A., & Botelho, Â. V. (2004). Dicionário histórico das Minas Gerais. Autêntica.

Rosa, J. G. (2019). Grande sertão: veredas. Companhia das Letras.

Schwarcz, L. M. (2020). O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil, 1870-1930. Companhia das Letras.

Secretarias de Estado. (1900, 31 de março). Interior. Minas Geraes, IX(83), 1. http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=291536&pesq=Paracatu&pagfis=18023

Silva, G. S. (2019). Comunidade remanescente de Quilombo de Santana do Caatinga em Paracatu/João Pinheiro: patrimônio, história e memória. Entre Letras Revista Academia de Letras do Noroeste de Minas (ALNM), 1(1), 108-126.

Souza, R. F. (1998). Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). Unesp.

Souza, R. F. (2008). Os grupos escolares e a história do ensino primário na Primeira República: questões para um debate. Revista de Educação Pública, 34, 273-283.

Termo de visita. (1909, 31 de dezembro). (Fundo Prefeitura, Subfundo GAB, Série Escola, Subsérie Atas, maço 05, caixa nº 133). Arquivo Público Municipal Olímpio Michael Gonzaga.

Veiga, C. G. (2002). A escolarização como projeto de civilização. Revista Brasileira de Educação, (21), 90-103. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000300008

Veiga, C. G. (2022). Subalternidade e opressão sociorracial: questões para a historiografia da educação latino-americana. Editora da Unesp.

XCIX Mun. de Paracatu. (1913). Annuario de Minas Geraes: Estatistica, Historia, Chorographia, Finanças, Variedades, Biographia, Literatura e Indicações (MG), 00005(29), 590-591. http://memoria.bn.br/DocReader/212679/1641?pesq=Paracatu

Published
2024-11-12
How to Cite
Rezende, N. B. (2024). Primary public education in the northwest of Minas Gerais in the early 20th century. Revista Brasileira De História Da Educação, 25(1), e354. https://doi.org/10.4025/rbhe.v25.2025.e354
Section
Original research

Funding data