CORREIO DA AMIZADE
A AFETIVIDADE E APRENDIZAGEM NO CONTEXTO DA PANDEMIA
Abstract
This article presents an experience of reading and writing letters lived in a public school in Vitória-ES, with the 5th grade class, during the school relay period caused by the pandemic. The objective is to highlight and analyze the importance of affectivity in the teaching-learning processes at school, based on Wallon's perspective. The studies of Vygotsky and Bakhtin were also used as theoretical support. The analysis of the productions showed several shared feelings that promoted the approximation between the groups, between the teacher and students, between the students and the reading and writing practices, thus enabling the appropriation of linguistic knowledge necessary for the concrete situations of reading and writing; as well as the recognition of writing as a support for interaction, expression of thought and emotions experienced by these subjects.
Downloads
References
Ahlberg, J. & A. (2007). O carteiro chegou. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letrinhas.
Amaral, S. A. (2004). Estágio categorial. In: Mahoney, A. A.; Almeida, L. R. (Org.). Henri Wallon: psicologia e educação. São Paulo: Loyola, p.51-58.
Antunes, I. (2009). Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola.
Bakhtin, M. M. (2003). Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. Trad. P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, p.261-306.
Bakhtin, M. M.; Volochinov, V. (2006). Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Laud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec.
Bastos, A. I. (2014). Wallon e Vygotsky: psicologia e educação. São Paulo: Loyola.
Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília.
Castillo, A. G. (2000). Um archipiélago desconocido. Archivos y escrituras de la gente común. Revista Trimestral de la Asociación de Archiveros de Castilla y Leon, n. 38, p.6-11.
Cunha, M. S. (2002). A escrita epistolar e a história da educação. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). Caxambu: Anais Caxambu. Disponível em: http://25reuniao.anped.org.br/posteres/mariateresasantoscunhap02.rtf Acesso em: 24 de julho de 2022.
Dantas, H. (1990). A infância da razão: uma introdução à psicologia da inteligência de Henri Wallon. São Paulo: Manole.
Geraldi, J. W. (2017). Portos de Passagem. São Paulo: Martins Fontes.
Kock, I. V.; Elias, V. M. (2018). Ler e Escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. 5ª reimpressão - São Paulo: Contexto.
Leite, S. S. (org.). (2018). Afetividade: as marcas do professor inesquecível. São Paulo: Mercado das Letras.
Rojo, R.; Barbosa, J. P. (2015). Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola.
Schneuwly, B. (2004). Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas, In. / tradução e organização ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. Gêneros orais e escritos na escola, Campinas, SP: Mercado das Letras.
Tassoni, E. C. M. (2013). Afetividade na aprendizagem da leitura e da escrita: uma análise a partir da realidade escolar. Estud. Pesq. psicol. [online], vol. 13, n. 2, p. 524- 544. ISSN 1808-4281. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-2812013000200008 Acesso em: 05/10/2021
Tassoni, E. M. (2000). Afetividade e produção escrita: a mediação do professor em sala de aula. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação Estadual de Campinas, São Paulo.
Vigotski, L. S. (1991). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.
Viñao, A. F. (1999). Leer y Escribir: Historia de dos prácticas culturales. México: Fundación Voces y Vuelos.
Wallon, H. (1995). As origens do caráter na criança. São Paulo: Difusão Europeia do livro, 1995.
Copyright (c) 2023 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.







