CORREIO DA AMIZADE

A AFETIVIDADE E APRENDIZAGEM NO CONTEXTO DA PANDEMIA

Keywords: Affectivity. Reading and writing. Cards.

Abstract

This article presents an experience of reading and writing letters lived in a public school in Vitória-ES, with the 5th grade class, during the school relay period caused by the pandemic. The objective is to highlight and analyze the importance of affectivity in the teaching-learning processes at school, based on Wallon's perspective. The studies of Vygotsky and Bakhtin were also used as theoretical support. The analysis of the productions showed several shared feelings that promoted the approximation between the groups, between the teacher and students, between the students and the reading and writing practices, thus enabling the appropriation of linguistic knowledge necessary for the concrete situations of reading and writing; as well as the recognition of writing as a support for interaction, expression of thought and emotions experienced by these subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josiane Xavier Theláu Campos, Universidade Federal do Espírito Santo

Master's student at the Postgraduate Program in Teaching, Basic Education and Teacher Training (PPGEEDUC), at UFES/Alegre. Graduated in Letters from the Federal University of Espírito Santo, she has a specialization in Letters: Language and Literature, and in Special Education. She is currently a teacher in the early years, in the public network of Vitória and Vila Velha -ES.

João Paulo Casaro Erthal, Universidade Federal do Espírito Santo

He holds a degree in Physics from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003), a Master's in Natural Sciences, in the Science Teaching research line, from the Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2006) and a PhD in Natural Sciences, in the of Science Teaching, by the State University of Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2011). He is currently an Associate Professor at the Federal University of Espírito Santo.

References

Ahlberg, J. & A. (2007). O carteiro chegou. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letrinhas.

Amaral, S. A. (2004). Estágio categorial. In: Mahoney, A. A.; Almeida, L. R. (Org.). Henri Wallon: psicologia e educação. São Paulo: Loyola, p.51-58.

Antunes, I. (2009). Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola.

Bakhtin, M. M. (2003). Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. Trad. P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, p.261-306.

Bakhtin, M. M.; Volochinov, V. (2006). Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Laud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec.

Bastos, A. I. (2014). Wallon e Vygotsky: psicologia e educação. São Paulo: Loyola.

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília.

Castillo, A. G. (2000). Um archipiélago desconocido. Archivos y escrituras de la gente común. Revista Trimestral de la Asociación de Archiveros de Castilla y Leon, n. 38, p.6-11.

Cunha, M. S. (2002). A escrita epistolar e a história da educação. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). Caxambu: Anais Caxambu. Disponível em: http://25reuniao.anped.org.br/posteres/mariateresasantoscunhap02.rtf Acesso em: 24 de julho de 2022.

Dantas, H. (1990). A infância da razão: uma introdução à psicologia da inteligência de Henri Wallon. São Paulo: Manole.

Geraldi, J. W. (2017). Portos de Passagem. São Paulo: Martins Fontes.

Kock, I. V.; Elias, V. M. (2018). Ler e Escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. 5ª reimpressão - São Paulo: Contexto.

Leite, S. S. (org.). (2018). Afetividade: as marcas do professor inesquecível. São Paulo: Mercado das Letras.

Rojo, R.; Barbosa, J. P. (2015). Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola.

Schneuwly, B. (2004). Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas, In. / tradução e organização ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. Gêneros orais e escritos na escola, Campinas, SP: Mercado das Letras.

Tassoni, E. C. M. (2013). Afetividade na aprendizagem da leitura e da escrita: uma análise a partir da realidade escolar. Estud. Pesq. psicol. [online], vol. 13, n. 2, p. 524- 544. ISSN 1808-4281. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-2812013000200008 Acesso em: 05/10/2021

Tassoni, E. M. (2000). Afetividade e produção escrita: a mediação do professor em sala de aula. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação Estadual de Campinas, São Paulo.

Vigotski, L. S. (1991). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.

Viñao, A. F. (1999). Leer y Escribir: Historia de dos prácticas culturales. México: Fundación Voces y Vuelos.

Wallon, H. (1995). As origens do caráter na criança. São Paulo: Difusão Europeia do livro, 1995.

Published
2023-05-03
How to Cite
Xavier Theláu Campos, J., & Casaro Erthal, J. P. (2023). CORREIO DA AMIZADE. Teoria E Prática Da Educação, 26(1), e64694. https://doi.org/10.4025/tpe.v26i1.64694