Representations of the Black in school reading books in primary schools of Pernambuco (1843-1897)

  • Adlene Silva Arantes Universidade de Pernambuco - UPE
Keywords: Nineteenth Century Education, School Books, Representations of the Black, Pernambuco

Abstract

The present study aims to investigate images and representations of the Black conveyed in reading textbooks circulating in the primary schools of Pernambuco state in the Nineteenth Century. The research was guided by assumptions of the New Cultural History, History of the Book, and Reading History. We used as main sources of research reading textbooks used in primary schools of the period studied. We used as additional sources opinions on textbooks, reports of public education, and educational legislation. We found that the books showed the Black as inferior and uncivilized, and even when they were regarded as heroes such as Zumbi and Henrique Dias, the color of their skin interfered with their heroism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adlene Silva Arantes, Universidade de Pernambuco - UPE
É Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2005), Graduada em pedagogia também pela Universidade Federal de Pernambuco (2002). Foi bolsista do III Concurso de Dotações de Pesquisa sobre Negro e Educação, financiado pela Fundação Ford e apoiado pela Ação Educativa Assessoria, Pesquisa e Informação, e por Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação-ANPEd. Atualmente é Professora do Departamento de Educação e Ciências Humanas - DECH da Universidade de Pernambuco - UPE - Campus Petrolina (FFPP). É pesquisadora do Grupo História e Memória da UPE e do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre História da Educação e Ensino de História em Pernambuco – NEPHEPE da UFPE. Desenvolve especificamente a temática "Educação de crianças negras em grupos escolares de Pernambuco".
Published
2013-09-03
How to Cite
Arantes, A. S. (2013). Representations of the Black in school reading books in primary schools of Pernambuco (1843-1897). Revista Brasileira De História Da Educação, 13(2[32]), 73-100. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38836
Section
Original research