Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)

  • Alexandra Lima da Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
Keywords: slaves, knowledge, adverts, reading, writing

Abstract

The objective of this study was to indicate the existence of slaves who knew how to read and write, based on the mapping of nineteenth-century periodicals in circulation in the city of Rio de Janeiro in the period between 1830 and 1888. It also sought to analyze the meanings of the insertion of slaves in the universe of the written word, signaling the importance of understanding the different knowledge and experiences of the enslaved subjects. The study seeks to make visible the different possibilities around the knowledge of slaves, subjects in transit, holders of cultures, knowledge, and rich and varied experiences. The paper argues that education was a form of resistance and that learning to read and write indicated ways of achieving freedom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandra Lima da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
É doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), com período de bolsa sanduíche financiado pela CAPES na Universidad de Alcalá e bolsa nota 10 da Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ). Bacharel, licenciada e mestre em História Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Atualmente, é professora adjunta da Faculdade de Educação da UERJ, Campus Maracanã e professora no ProPed/UERJ. Coordenou a produção do documentário Olhares: Instituições educativas centenárias de Cuiabá (FAPEMAT/2014). É pesquisadora da FAPERJ no programa Jovem Cientista do Nosso Estado (2015). Desenvolve pesquisas principalmente nos seguintes temas: história da educação, história do ensino de história, produção de materiais didáticos. Apresentou trabalhos em eventos acadêmicos na Espanha, Portugal, México, Colômbia, Alemanha, Estados Unidos e Turquia. É co-organizadora do livro Outros tempos, outras escolas (2014).
Published
2018-03-20
How to Cite
Silva, A. L. da. (2018). Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888). Revista Brasileira De História Da Educação, 18, e002. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084
Section
Original research