“My estimated creditors”

black and brown people in public and private instruction at the end of the 19th century and beginning of the 20th century in Cuiabá – MT

Keywords: race/color, can read and goes to school, black teachers (men and women), 1857 and 1911

Abstract

This article deals with the presence of blacks and browns in public and private education in Cuiabá, Mato Grosso, Brazil, between 1857 and 1911. For the construction of this study, bibliographic and documentary research and primary sources were used, such as newspapers of the time, Census, Reports of Presidents of Province and Directors of Public Instruction. The objectives are to present, identify and expand the contingent of blacks and browns working in the educational segment in the 19th century in Cuiabá. In this aspect, the study revealed a significant presence of blacks as students/teachers in public and private schools in Cuiabá, identified by name. It also revealed the increase in the number of black teachers in these spaces, as well as the participation of black men in addition to those who left their contributions in the 19th century, at the forefront of public management. The study also revealed the active participation of black women in public and private schools of First Letters, in journalism and the direction of unions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Paulo Sérgio Dutra, Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, RO

Professor adjunto da UNIR – Campus de Ji-Paraná. Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense, Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso, e graduado em Licenciatura em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Relações Raciais e Migração e integra a Rede de Pesquisa, Ensino e Extensão da Educação nas Regiões Centro-Oeste e Norte do Brasil e na América Latina – RECONAL-Edu, e a Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as – ABPN.

References

Barros, S. A. P. (2005). Negrinhos que por ahi andão: a escolarização negra em São Paulo (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Bissigo, D. N. (2014). A “eloquente e irrecusável linguagem dos algarismos”: a estatística no Brasil imperial e a produção do recenseamento de 1872 (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Brasil. Ministério da Educação. (2004). Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília, DF. Recuperado de: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-diversas/temas-interdisciplinares/diretrizes-curriculares-nacionais-para-a-educacao-das-relacoes-etnico-raciais-e-para-o-ensino-de-historia-e-cultura-afro-brasileira-e-africana

Cavalcante, E. D. A. (2003). A sífilis em Cuiabá: saber médico, profilaxia e discurso moral (1870-1890) (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá.

Cellard, A. (2008). A análise documental. In J. Poupart, J.-P. Deslauriers, L.-H. Groulx, A. Laperrière, R. Mayer, & A. P. Pires (Orgs.), A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos (1a ed., p. 295-316). Petrópolis, RJ: Vozes.

Cruz, M. S. (2009). A educação dos negros na sociedade escravista do Maranhão provincial. Outros Tempos, 6(8), 110-129.

Decreto-lei no 5.812, de 13 de setembro de 1943. (1943). Cria os territorios federais do Amapa, do Rio Branco, do Guapore, de Ponta Pora e do Iguassu. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/del5812.htm

Dutra, P. S. (2017). “Ao correr da penna: pretos e pardos letrados na cidade de Cuiabá/MT nos oitocentos” (Tese de Doutorado). Universidade Federal Fluminense, Niterói.

Fonseca. M. V. (2007). Pretos, pardos, crioulos e cabras nas escolas mineiras do século XIX (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo.

Gardes, J. P. (1892). Relatório apresentado pelo Diretor Geral da Instrução Pública. Cuiabá, MT: APMT.

Ginzburg, C. (1991). O nome e o como. Troca desigual e mercado historiográfico. In C. Ginzbug, E. Castelnuovo, & C. Poni (Orgs.), A micro-historia e outros ensaios (1a ed., p. 169-178). Rio de Janeiro, RJ: Difel.

Gomes, N. C. B. (2009). Uma professora negra em Cuiabá na Primeira República: limites e possibilidades (Dissertação de Mestrado). Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá.

Lakatos, E. M. (2003). Fundamentos da metodologia científica. São Paulo, SP: Atlas.

Lei nº 31, de 11 de agosto de 1977. (1977). Cria o Estado de Mato Grosso do Sul, e dá outras providências. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp31.htm

Machado Filho, O. (2003). Ilegalismos e jogos de poder: um crime célebre em Cuiabá (1872) e suas verdades jurídicas (1840-1880) (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Mato Grosso. (1872, 4 de outubro). Relatório do Vice-presidente José Francisco Cardoso Junior apresentado a Assemblea Legislativa Provincial. Cuiabá, MT. Recuperado de: http://www.crl.edu/pt-br/brazil

Mato Grosso. (1876, 3 de maio). Relatório do Presidente da Província, Hermes Ernesto da Fonseca, apresentado á Assemblea Legislativa Provincial. Cuiabá, MT. Recuperado de: http://www.crl.edu/pt-br/brazil

Mato Grosso. (1877, 3 de maio). Relatório do Presidente da Província, Hermes Ernesto da Fonseca, apresentado á Assemblea Legislativa Provincial. Cuiabá, MT. Recuperado de: http://www.crl.edu/pt-br/brazil

Mato Grosso. (1880, 3 de maio). Relatório do Presidente da Província, Barão de Maracaju, apresentado á abertura Assemblea Legislativa Provincial. Cuiabá, MT. Recuperado de: http://www.crl.edu/pt-br/brazil

Mato Grosso. (1880, 17 de agosto). Relatório da Diretoria Geral da Instrução Pública apresentado pelo Diretor da Instrução Pública, Dormevil José dos Santos Malhado ao Presidente da Província, Barão de Maracaju [APMT – Livro n. 86 B]. Cuiabá, MT.

Mato Grosso. (1884, 1 de outubro). Relatório do Presidente da Província, Barão de Batovy, apresentado á abertura Assemblea Legislativa Provincial. Cuiabá, MT. Recuperado de: http://www.crl.edu/pt-br/brazil

Miranda, M. D. S. (2010). Crianças negras na Instrução Pública em Cuiabá/MT (1870-1890) (Dissertação de Mestrado). Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá.

Paião, I. D. (2006). Professoras de pena, papel e tinta: trabalho feminino entre representações e práticas de gênero em Mato Grosso (1870-1892) (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá.

Peraro, M. A. (2005). Levantamento de fontes censitárias: o recenseamento de 1890 em Mato Grosso. Cuiabá, MT: PIBIC/CNPq/UFMT.

Pinto, A. A. (2018). Nas páginas da imprensa: intelectuais e cotidiano em Mato Grosso (1880-1920) – caminhos teórico-metodológicos para a pesquisa histórico-educacional. Perspectivas em Diálogo, 5(10), 227-247.

Pinto, A. F. M. (2006). De pele escura e tinta preta: a imprensa negra do século XIX (1833-1899) (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, DF.

Rondon, J. S. (1902). Relatório apresentado pelo Professor servindo de Diretor Geral da Instrução Pública. Cuiabá, MT: APMT.

Sá-Silva, J. R., Almeida, C. D., & Guindande, J. F. (2009). Pesquisa documental: pistas teóricas e metodologia. Revista Brasileira de História e Ciências Sociais, I(1), 1-15.

Silva, A. M. P. (2000). Aprender com perfeição e sem coação: uma escola para meninos pretos e pardos na corte. Brasília, DF: Plano.

Santos, M. A. (2016). A Santa Casa de Misericórdia de Cuiabá (1817-1930): assistencialismo, práticas médicas, memórias e razões de Estado (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá.

Sena, E. C. (2006). Entre anarquizadores e pessoas de costumes: a dinâmica política e o ideário civilizatório em Mato Grosso (1834-1870) (Tese de Doutorado). Instituto de Humanidades, Universidade de Brasília, Brasília.

Silva, J. V. (1995). Mistura das cores (política de povoamento e população na Capitania de Mato Grosso – Século XVIII). Cuiabá, MT: EdUFMT.

Siqueira, E. M. (2000). Luzes e sombras: modernidade e educação em Mato Grosso (1870-1889). Cuiabá, MT: INEP/COMPED/EdUFMT.

Vilela, M. A. (2001). Quando o dedo de Deus apontou a nossa província ao anjo da morte: a ocasião da varíola em Cuiabá (1967) (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT.

Fontes primárias

A Imprensa de Cuiabá. (1863, 17 de dezembro). ano V, n. 257, p. 2.

A Imprensa de Cuiabá. (1864, 29 de dezembro). ano IV, n. 314, p. 2-4.

O Liberal. (1876a, 4 de julho). ano IV, nº 358.

O Liberal (1876b, 1 de agosto). n. 362.

O Liberal. (1878, 28 de setembro). ano VIII, v. 369, p. 1-2.

O Matto Grosso. (1890, 26 de janeiro). ano XII, n. 576, p. 3.

O Matto-Grosso. (1893b, 5 de março). ano XV, n. 674, p. 3.

O Matto Grosso. (1893a, 9 de abril). ano XV, n. 679, p. 3.

O Matto Grosso. (1895, 3 de março). ano XVII, n. 778, , p. 4.

O Matto Grosso. (1905, 12 de março). ano XXIII, n. 1072, p. 4.

Noticiador Cuiabano. (1857, 28 de junho). ano I, n. 9, p. 2-3.

O Porvir. (1877, 11 de setembro). ano I, n. 10, p. 1.

A Província de Matto-Grosso. (1879, 12 de outubro). ano I, n. 41, p. 3-4.

A Província de Matto-Grosso. (1880b, 11 de abril). ano II, n. 67, p. 2.

A Província de Matto-Grosso. (1880a, 18 de abril). ano II, n. 68, p. 2-3.

A Província de Matto-Grosso. (1881, 24 de abril). ano III, n. 121, p. 1.

A Província de Matto-Grosso. (1889a, 20 de outubro). ano XI, n. 562, p. 4.

A Província de Matto-Grosso. (1889b, 3 de novembro). ano XI, n. 564, p. 3.

A Província de Matto-Grosso. (1889c, 8 de dezembro). ano XI, n. 569, p. 2.

A Situação. (1871, 6 de março). ano V, n. 129, p. 3-4.

A Situação. (1872, 25 de agosto). ano V, n. 249, p. 4.

A Situação. (1875, 18 de julho). Ano VIII, n. 482, p. 1-2.

Published
2022-07-01
How to Cite
Dutra, P. S. (2022). “My estimated creditors”. Revista Brasileira De História Da Educação, 22(1), e210. https://doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e210