School furniture

the French and North American models current in Pará's primary education

Keywords: school catalogs, foreign models, public instruction, Pará

Abstract

The study presents an analysis of the circulation of school furniture in Primary Public Instruction in Pará, approaching the foreign models that circulated in the state's teaching houses. The analyzes of the furniture used in schools in Pará are based on reflections on the catalogs of foreign companies, specifically French and North American models. Methodologically, it was sought to locate in the different official documents of the state, Álbum do Pará (1908), models requested for the institutions of attendance to the primary education. The analyzes presented here reveal the commercial transactions between the government of Pará, in the representativeness of the general director of public instruction and the suppliers and foreign companies. Based on findings, one can think about the strategies imposed by the leaders of the administration of Pará, in view of the influences of circulation of catalogs as showcases of universal knowledge, being decisive for the modernization of educational systems.

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Author Biography

Marlucy do Socorro Aragão de Sousa, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação, PPGED/ICED/UFPA. Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação, PPGED/ICED/UFPA, na linha de pesquisa Educação, cultura e sociedade. Vinculada ao Grupo de Pesquisa " Núcleo de Estudos e Documentação em História da Educação e das Práticas Leitoras- NEDHEL. Associada à Sociedade Brasileira de História da Educação- SBHE. Atua na área de Educação na Docência dos anos iniciais da Educação Básica na rede estadual de ensino SEDUC/PA. Atualmente pesquisa sobre a Cultura Material da Pesca e a proposição do currículo na Educação de Jovens e adultos Profissional em Bragança – PA/CNPq.

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Published
2023-09-15
How to Cite
Sousa, M. do S. A. de. (2023). School furniture. Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e299. https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e299
Section
Original research

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