Notes on the pedagogy of Oratorians in Portuguese America

Keywords: History of Education, Religion, Oratorians, Pedagogy

Abstract

This text studies the performance of the Congregation of the Oratory – especially in the Capitania de Pernambuco. It also discusses its pedagogy and its relevance to the studies in the field of history of education in Brazil. The research is bibliographic and document-based. The educational activity of the Oratorians was developed from the Crown's and the Portuguese society's elite demands. The royal privileges enabled the Oratorians to enter the field of education as an alternative to Jesuit teaching. Their actions also had repercussions outside the Portuguese metropolis, as they happened in Pernambuco – in Portuguese America – and in Goa. The political, religious, and educational role of the Oratorians was relevant between the 17th and 18th centuries and lasted until 1830. The Oratorian schools were focused on the study of the national language rather than Latin. In addition, there was a strong emphasis on mathematics, natural sciences, history related to geography, and experimentation.

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Author Biographies

Cézar de Alencar Arnaut de Toledo, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, Brasil

Possui graduação em Filosofia pela PUC-PR (1978), Mestrado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (1987) e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996). Professor Voluntário no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá, campus de Maringá. Professor no Programa de Mestrado Profissional em Filosofia da Universidade Federal do Acre, campus de Rio Branco. Tem experiência na área de Educação, Filosofia e Religião. Áreas de pesquisa: História e Filosofia da Educação, Instituições Educativas, Protestantismos e Educação, Educação Católica.

Marcos Ayres Barboza, Instituto Federal do Paraná, Paranavaí, PR, Brasil

Psicólogo no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná - Campus Paranavaí. Doutor e Mestre em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Estadual de Maringá/UEM-PR. Pesquisador no Grupo de Pesquisa sobre Política, Religião e Educação na Modernidade e na Rede Internacional de Estudos Franciscanos no Brasil. Atualmente é membro do Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Específicas (NAPNE) e Chefe Substituto da Seção Pedagógica e Assuntos Estudantis - IFPR - Campus Paranavaí.

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Published
2023-10-10
How to Cite
Toledo, C. de A. A. de, & Barboza, M. A. (2023). Notes on the pedagogy of Oratorians in Portuguese America. Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e306. https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e306
Section
Original research

Funding data