Social insertion of Campinas First School Groups according to Education Yearbooks of São Paulo State (1907-1920)

Keywords: educational institutions, school group, access to school

Abstract

This article addresses the social insertion of the Campinas first School Groups, focusing on their reach, spaces and service profile until 1920. It is a qualitative study with a documentary emphasis, focusing on statistical data from the São Paulo State Teaching Yearbooks (1907 to 1920). It was observed that these groups acted simply in meeting the demand for primary education, considering their low coverage, failure rates and low course completion. However, even if its results are negligible in terms of the democratization of local primary education, the inclusion of children of different genders, races, ages and nationalities in its spaces is emblematic and revealing of the important field of dispute that has opened up within them.

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Author Biography

Géssica Priscila Ramos, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil

Pós-Doutorado em História da Educação pela Universidade Estadual de Campinas, Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, Mestrado em Educação Escolar e Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professora associada da Universidade Federal de São Carlos (Departamento de Educação e Programa de Pós-Graduação em Educação). Autora do livro História, Política e Educação: da construção à desconstrução da Escola Primária Paulista (Editora Alínea). Pesquisa educação, com ênfase em política, história e gestão da educação brasileira e paulista

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Published
2024-05-24
How to Cite
Ramos, G. P. (2024). Social insertion of Campinas First School Groups according to Education Yearbooks of São Paulo State (1907-1920). Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e326. https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e326
Section
Original research

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