“He was punished corporally, and it was possible to hear the screams”

micro-history of a criminal case (São José School, 1911)

Keywords: History of Education, violence, punishment, infancy

Abstract

This article presents a criminal case involving minors in a private school institution in the city of Lajeado, in the state of Rio Grande do Sul, in the year 1911. By bringing to light a criminal complaint from the beginning of the 20th century, we seek to understand possible legal representations about children who are victims of abuse and violence – symbolic and physical. To this end, it operates with the Foucauldian concepts of event, violence and punishment, as well as with the micro-history of violence, subsidized by methodological horizons arising respectively from the studies of Carlo Ginzburg and Boris Fausto, with the intention of identifying, in a case of child aggression, the way education was structured and directed in a private institution with a confessional nature and its consequences in the legal area.

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Author Biographies

Fernando Ripe, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pelotas, mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, especialista em Educação Matemática pela Universidade Luterana do Brasil, graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e em História pelo Centro Universitário de Maringá. Professor na Faculdade de Educação (FaE) e nos Programas de Pós-Graduação em Educação e Educação Matemática da Universidade Federal de Pelotas. Atual presidente da Associação Sul-rio-grandense de pesquisadores em história da educação (ASPHE).

Marcelo Marin Alves, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil

Bacharel em Direito pela Faculdade Anhanguera do Rio Grande (2019). Cursando Formação Pedagógica para Graduados não Licenciados no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia campus Rio Grande. Mestrando em Educação na Universidade Federal de Pelotas. Linha de pesquisa: Filosofia e História da Educação. Membro do Centro de Estudos e Investigações em História da Educação (Ceihe/UFPel).

Laryssa Celestino Serralheiro, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pelotas, licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande, especialista em Gestão Escolar pela Faculdade UniBF. Atuou como Bolsista no Programa de Apoio aos Estudantes com Necessidades Específicas e no programa de Apoio Pedagógico para Estudantes Indígenas e Quilombolas. Participa como integrante do Centro de Estudos e Investigações em História da Educação (CEIHE/UFPel).

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Published
2024-05-25
How to Cite
Ripe, F., Alves, M. M., & Serralheiro, L. C. (2024). “He was punished corporally, and it was possible to hear the screams”. Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e327. https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e327
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Original research

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