Teaching, educating, creating

dimensions and spaces of the Jesuits’ pedagogical activity in colonial Brazil (1549-1686)

Keywords: education, Jesuits, pedagogy, catechesis

Abstract

The article discusses the Jesuits’ pedagogical performance from the review of concepts of missionary work in the colonial Brazil: teaching, education, and creation. The intention is to situate these concepts historically relating them to the Jesuit actions in indigenous settlements, colleges, and seminaries. The chronological framework begins with the arrival of the Jesuits and ends with the creation of the Seminary of Belém. The methodology was the analysis of historical documents with emphasis on the letters of Nóbrega and Navarro, the Vocabulario Portuguez e Latino, the Regulations of the Seminary of Belem, among others. Consequently, we believe that the concepts listed above have peculiar characteristics in the sphere of Ignatian activity in Brazil, without being mutually exclusive.

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Author Biographies

Fabricio Lyrio Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cachoeira, BA, Brasil

Possui graduação (1998), mestrado (2002) e doutorado (2012) em História pela Universidade Federal da Bahia. Professor Associado da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Dedica-se ao estudo da História do Brasil no período colonial com ênfase para catolicismo, colonialismo, jesuítas e povos indígenas. É líder do Grupo de Pesquisa Religião e Religiosidades no Mundo Atlântico. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq Nível 2.

Alfredo Pinto da Silva Júnior, Colégio Estadual Rômulo Galvão, São Félix, BA, Brasil

Possui Graduação em História pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2011) e Mestrado em História pela Universidade Federal da Bahia (2016). Professor da Educação Básica vinculado à Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Desenvolve pesquisas acerca da História do Brasil no período colonial com ênfase para os jesuítas e o catolicismo. Pesquisador do Grupo de Pesquisa Religião e Religiosidades no Mundo Atlântico

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Published
2024-07-08
How to Cite
Santos, F. L., & Silva Júnior, A. P. da. (2024). Teaching, educating, creating. Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e341. https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e341
Section
Original research

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