Makarenko and the professional training of students in the Gorki Colony

perspective versus ethical fetishism of the work

Keywords: pedagogical dimension of the economy, integral education, work and education, Soviet education

Abstract

The objective of this article is to highlight how the concepts of perspective and pedagogical dimension of the economy presented themselves as differentiators from the conception of integral education by Anton S. Makarenko (1888-1939) in the 1920s in Russia, specifically in the Gorki Colony. Through a bibliographical review that places the author in his historical time, we seek to present new interpretations on the topic. The Ukrainian pedagogue is known in academia, mainly for developing education by and for the collective. However, it is still necessary to better analyze the pedagogical strategies that supported this collective construction, such as the concepts of perspective and pedagogical dimension of the economy, developed by the Soviet author

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Author Biographies

Angela Mara de Barros Lara, Centro de Ensino Superior de Maringá, Maringá, PR, Brasil

Possui graduação em História pela Unipar (2002), Pedagogia pela Unioeste (2007), mestrado em Educação pela UNIOESTE, área de concentração em Sociedade, Estado e Educação (2009) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá, linha de pesquisa Políticas e Gestão em Educação (2021). Professor Associado da UTFPR, Campus de Toledo. Membro do grupo de pesquisa História e historiografia na educação e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Estado, Políticas Educacionais e Infância.

Cezar Ricardo de Freitas, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, PR, Brasil

Possui graduação em História pela Unipar (2002), Pedagogia pela Unioeste (2007), mestrado em Educação pela UNIOESTE, área de concentração em Sociedade, Estado e Educação (2009) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá, linha de pesquisa Políticas e Gestão em Educação (2021). Professor Associado da UTFPR, Campus de Toledo. Membro do grupo de pesquisa História e historiografia na educação e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Estado, Políticas Educacionais e Infância.

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Published
2024-10-02
How to Cite
Lara, A. M. de B., & Freitas, C. R. de. (2024). Makarenko and the professional training of students in the Gorki Colony. Revista Brasileira De História Da Educação, 25(1), e346. https://doi.org/10.4025/rbhe.v25.2025.e346
Section
Original research

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