The Science and Biology teaching practices at Escola Caetano de Campos
the trajectory of a teacher (1961/1998)
Abstract
Although the literature recognizes that there are differences between the prescribed curriculum and the practiced curriculum, there is still a lack of studies on the history of teaching practices. Considering this, the aim of this study was to understand the relationship between the educational conceptions of teacher Clarinda Mercadante Lima, who worked at Escola Caetano de Campos, and the pedagogical practices that shaped the curriculum of the Science and Biology disciplines at this institution. The analysis was based on theoretical notions from the field of cultural history and on the data obtained in two interviews that were assessed from a phenomenological perspective. The results pointed to several singularities in the teaching practice that can be interpreted based on the specificities of her training process and the cultural context in which operated.
Downloads
Metrics
References
Al Hashlamoun, N., & Daouk, L. (2019). Exploring the teaching experiences of teachers using computer-based assessments when teaching interactive multimedia classes. In Proceedings of the 16th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2019) (pp. 125–136). https://doi.org/10.33965/celda2019_201911L016
Alhazmi, A. A., & Kaufmann, A. (2022). Phenomenological qualitative methods applied to the analysis of cross-cultural experience in novel educational social contexts. Frontiers in Psychology, 13, Article 785134. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.785134
Brasil. (1961). Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html
Brasil. (1971). Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html
Brasil. (1982). Lei nº 7.044, de 18 de outubro de 1982. Altera dispositivos da Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971, referentes à profissionalização do ensino de 2º grau. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1980-1987/lei-7044-18-outubro-1982-357120-publicacaooriginal-1-pl.html
Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Certeau, M. (2003). A invenção do cotidiano. Vozes.
Chervel, A. (1990). História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, 2, 177–229.
Ferreira, D. (1994). Sonhos anônimos. In M. C. D. Reis (Coord.), Caetano de Campos: Fragmentos da história da instrução pública em São Paulo (pp. 143–148). Associação dos Ex-Alunos do IECC.
Gasparyan, G. (2021). Double-sided transformations of culture-bound constituents in William Saroyan’s cross-cultural domain. Translation Studies: Theory and Practice, 1(2), 31–44. https://doi.org/10.46991/TSTP/2021.1.2.031
Goodson, I. (2019). Currículo, narrativa pessoal e futuro social. Editora da Unicamp.
Hildorf, M. L. S. (2006). História da educação brasileira: Leituras. Thomson.
Hourigan, R. M., & Edgar, S. N. (2020). The foundations of phenomenology: Epistemology, methodology, and analysis. In Approaches to qualitative research: An Oxford handbook of qualitative research in American music education (Vol. 1, p. 110). Oxford University Press.
Husserl, E. (1931). Ideas: General introduction to pure phenomenology (W. R. B. Gibson, Trans.). Macmillan.
Hycner, R. H. (1985). Some guidelines for the phenomenological analysis of interview data. Human Studies, 8(3), 279–303. https://doi.org/10.1007/BF00142995
Høffding, S., Martiny, K., & Roepstorff, A. (2022). Can we trust the phenomenological interview? Metaphysical, epistemological, and methodological objections. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 21(1), 33–51. https://doi.org/10.1007/s11097-021-09744-z
Julia, D. (1995). La culture scolaire comme objet historique. Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education, Suppl. Series I, 353–382.
Koopmans, L. (2015). Individual work performance questionnaire: Instruction manual. TNO Innovation for Life – VU University Medical Center.
Krasilchik, M. (2000). Reformas e realidade - o caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva, 14(1), 85–93.
Lima, C. M. (2017, outubro 25). Entrevista concedida a Reginaldo Alberto Meloni e Renato Barboza. [Entrevista não publicada].
Lüdke, M., & André, M. (2015). Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas (E.D.A.). EPU.
Mesquita, A. M. (2010). Os conceitos de atividade e necessidade para a Escola Nova e suas implicações para a formação de professores. In L. M. Martins & N. Duarte (Orgs.), Formação de professores: Limites contemporâneos e alternativas necessárias (pp. 63–82). Editora UNESP; Cultura Acadêmica.
Patton, M. Q. (2022). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). SAGE.
Rudd, T., & Goodson, I. (2016). Refraction as a tool for understanding action and educational orthodoxy and transgression. Revista Tempos e Espaços em Educação, 9(18), 99–110.
Sacristán, J. G. (1998). O currículo: Uma reflexão sobre a prática. ArtMed.
São Paulo. Centro de Referência em Educação Mario Covas. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. (2017). Memória oral: Clarinda Mercadante de Lima. http://www.escoladeformacao.sp.gov.br/portais/Default.aspx?tabid=8873
Silva, T. T. (1993). Desconstruindo o construtivismo pedagógico. Educação e Realidade, 18(2), 3–10.
Copyright (c) 2025 Renato Barboza, Reginaldo Alberto Meloni (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers Processo: 2022/13891-0