The teaching of the English language in the textbooks of the 1970s

  • Sofia Bocca Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR, Brasil https://orcid.org/0000-0001-7181-8254
  • Rosa Lydia Teixeira Corrêa Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR, Brasil
Keywords: school subject, technocratic education, textbook

Abstract

The objective of this article is to analyze the teaching of the discipline of the English language, through textbooks from the 1970s, used at Colégio Estadual do Paraná, regarding the knowledge conveyed and its purposes. This was a period of political and ideological relevance in our country, in which the Law No. 5.692/71 was enacted and marked by close international articulations between Brazil and the United States of America. The analysis with bias of Cultural History, based on Chartier (1998, 2002) and Choppin (2002, 2004) to support the issue of textbooks, showed that the books adopted followed the system of programmed instruction and the audiovisual method, being the establishment of technocratic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sofia Bocca, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

PhD student in Education at the Pontifical Catholic University of Paraná (PUCPR). Master's degree in Education from the Pontifical Catholic University of Paraná (PUCPR). Degree in Portuguese-English Languages from the Federal Technological University of Paraná (UTFPR). English language teacher and translator. Studies topics related to the history of the English language as a school subject.

Rosa Lydia Teixeira Corrêa, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

Post-doctorate in History of Education from the University of Salamanca/Spain. PhD in Economic History from the University of São Paulo (USP). Full Professor of the Graduate Program in Education at the Pontifical Catholic University of Paraná (PUCPR). Leader of the Research Group School Institutions in Brazil. Studies educational ideas, knowledge and teacher training in Brazil; school material culture; history of primary school in Brazil; textbooks and women.

References

Bocca, S. (2020). Língua Inglesa no Colégio Estadual do Paraná: das Classes Integrais aos livros didáticos (1960-1970) [Dissertação de Mestrado em Educação]. Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

Bordini, M., & Gimenez, T. (2014). Estudos sobre inglês como língua franca no Brasil (2005-2012): uma metassíntese qualitativa. Signum: Estudos Linguísticos, 17(1), 10-43. https://doi.org/10.5433/2237-4876.2014v17n1p10

Borges, E. F. V. (2010). Metodologia, abordagem e pedagogias de ensino de língua(s). Linguagem & Ensino, 13(2), 397-414. https://doi.org/10.15210/rle.v13i2.15373

Casimiro, G. S. (2005). A língua inglesa no Brasil: contribuições para a história das disciplinas escolares. Editora da Uniderp.

Castro, A. D. (1983). O ensino de primeiro e segundo graus. In N. Parra. Didática para a escola de 1º. e 2º. Graus (8a ed., pp. 1-18). Pioneira.

Colégio Estadual do Paraná (CEP). (1973). Relatório de Seminário de Ensino do 2º grau (Acervo do Centro de Memória do Colégio Estadual do Paraná).

Chartier, R. (1998). A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun/Roger Chartier (R. C. C. Moraes, trad.). Imprensa Oficial do Estado de São Paulo.

Chartier, R. (2002). A história cultural: entre práticas e representações (M. M. Galhardo, Trad., 2a ed.). Difel.

Chervel, A. (1990). História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, 2, 177-229.

Choppin. A. (2002). O historiador e o livro escolar. História da Educação, (11), 05-24. Recuperado de: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30596

Choppin, A. (2004). História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, 30(3), 549-566. https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300012

Coracini, M. J. R. F. (1999). O livro didático de língua estrangeira e a construção de ilusões. In M. J. R. F. Coracini (Org.), Interpretação: autoria e legitimação do livro didático (pp. 105-124). Pontes.

Correa, R. L. T. (2000). O livro escolar como fonte de pesquisa em História da Educação. Cadernos Cedes, 20(52), 1-23. https://doi.org/10.1590/S0101-32622000000300002

Faheina, E. F. (2014). A instrução programada proposta por skinner e o uso de recursos audiovisuais na educação: considerações sobre a pedagogia tecnicista no Brasil. Revista HISTEDBR On-line, 14(60), 273-283. https://doi.org/10.20396/rho.v14i60.8640560

Ferreira Jr, A., & Bittar, M. (2008). Educação e ideologia tecnocrática na ditadura militar. Caderno Cedes, 28(76), 333-355. https://doi.org/10.1590/S0101-32622008000300004

Lima, W., McComish, B., & Evans, F. B. (n.d.a). English as it is in the U.S.A preparatory – for students of the ‘1º e 2º graus’ (18a ed.). Waldir Lima.

Lima, W., McComish, B., & Evans, F. B. (n.d.b). English as it is in the U.S.A book one – for students of the ‘1º e 2º graus’ (2a ed.). Waldir Lima.

Lima, W., McComish, B., & Evans, F. B. (n.d.c). English as it is in the U.S.A book two – for students of the ‘1º e 2º graus’ (4a ed.). Waldir Lima.

Lima, W., McComish, B., & Evans, F. B. (n.d.d). English as it is in the U.S.A book three – for students of the ‘1º e 2º graus’ (3a ed.). Waldir Lima.

Melo, T. S. R. (2014). Estereótipos de gênero em livros didáticos de inglês das décadas de 1960, 1970 e 1990: implicações na prática docente [Dissertação de Mestrado em Educação]. Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

Oliveira, L. E. M. (1999). A historiografia brasileira da literatura inglesa: uma história do ensino de inglês no Brasil (1809-1951) [Dissertação de Mestrado]. Universidade Estadual de Campinas. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.1999.175469

Parra, N. (1983). Instrução individualizada. In N. Parra. Didática para a escola de 1º. e 2º. Graus (8a ed., pp. 77-92). Pioneira.

Uphoff, D. (2007). A história dos métodos de ensino de inglês no Brasil. In C. Z. Bolognini. Discurso e ensino: a língua inglesa na escola (pp. 9-15). Mercado das Letras.

Uphoff, D. (2008). A história dos métodos de ensino de inglês no Brasil. In C. Z. Bolognini. A língua inglesa na escola: discurso e ensino (pp. 9-15). Mercado de Letras.

Published
2025-01-28
How to Cite
Bocca, S., & Corrêa, R. L. T. (2025). The teaching of the English language in the textbooks of the 1970s. Revista Brasileira De História Da Educação, 25(1), e356. https://doi.org/10.4025/rbhe.v25.2025.e356
Section
Original research