Historiographical practices supported by digital objects

contributions from digital History

Keywords: digital content repository, digitalization, digital curation, history of mathematics education

Abstract

This article aims to highlight and analyze new practices in historical research, which prioritize the transformation of written physical documents into digital objects. This discussion is based on Digital History, reflecting on the incorporation of digital technologies, which emerges as a theoretical framework for analyzing and understanding digital files and sources as historical records. There are storage spaces for digital objects, characterized as digital repositories, which constitute environments suitable for storing documents. An example is the Book by Ramon Roca Dordal, available in the Digital Content Repository of the Federal University of Santa Catarina. It is possible to infer that the digital object is available in a reliable location that favors the long-term availability of sources, given traces of the digital curation stages and that working with digital sources also becomes possible through software such as Zotero and Tropy

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Author Biographies

Janine Marques da Costa Gregorio, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutoranda e Mestra no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com apoio financeiro do UNIEDU - FUMDES/SEDSC. Graduada em Matemática-Licenciatura pela UFSC. Integrante do Grupo de Pesquisa de História de Educação Matemática de Santa Catarina - GHEMAT-SC, e associada ao GHEMAT-Brasil. Desenvolve pesquisas no âmbito da História da educação matemática, História Digital, Curadoria digital e Humanidades Digitais, com ênfase no uso de objetos digitais e Repositórios digitais.

David Antonio da Costa, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil

Doutor em Educação Matemática pela PUC/SP, com estágio realizado na modalidade sanduíche (06/2008 – 05/2009) no INRP/SHE - Institut National de Recherche Pédagogique/Service d'Histoire de l'Éducation, Paris-França (bolsista CNPq). Professor associado do Departamento de Metodologia de Ensino e do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da UFSC. É pesquisador líder do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - GHEMAT-SC e associado ao GHEMAT-Brasil. Desenvolve pesquisas no âmbito da História da educação matemática no ensino regular e na educação profissional e tecnológica.

Viviane Barros Maciel, Universidade Federal de Jataí, Jataí, GO, Brasil

Doutora em Ciências pela Unifesp/SP, com doutorado sanduíche na Université de Limoges, França - Projeto de Cooperação Internacional (bolsista CAPES/Cofecub). Professora Adjunta da Faculdade de Educação/ Pedagogia/ UFJ. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação/UFJ e colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática/IFG. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática nos Anos Iniciais - GEMAIS e pesquisadora associada ao GHEMAT-Brasil. Desenvolve pesquisas no âmbito da História da Educação Matemática e ensino e aprendizagem de matemática.

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Published
2025-02-28
How to Cite
Gregorio, J. M. da C., Costa, D. A. da, & Maciel, V. B. (2025). Historiographical practices supported by digital objects. Revista Brasileira De História Da Educação, 25(1), e362. https://doi.org/10.4025/rbhe.v25.2025.e362
Section
Original research