Introduction of the Concept of Fraction and Equivalent Fractions in 20th-Century Brazilian Mathematics Textbooks

Keywords: mathematics education, Modern Mathematics Movement (MMM), equivalent fractions

Abstract

This article examines the treatment of the concept of fractions in Brazilian mathematics textbooks published across different periods of the 20th century. The objective is to understand how fractions are introduced and how equivalent fractions are presented in these materials. The study adopts a historical research perspective, using textbooks as primary sources. The findings indicate that textbooks changed over time, particularly in how content was made explicit, with an increasing incorporation of visual elements, color, geometric representations, and everyday contextual situations. The ways in which introductory notions of fractions and of equivalent fractions are addressed reflect the curricular transformations underway or in effect at the time of publication—for example, the emphasis on rules for calculating the least common multiple (LCM) in textbooks from the 1960s, the treatment of fractions through equivalence classes during the Modern Mathematics Movement (MMM), and a more intuitive, context-based approach in the most recent period analyzed.

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Author Biographies

Pamela Gonçalves, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR, Brasil

Doutoranda no Programa de Educação em Ciências e Educação Matemática linha de pesquisa Educação Matemática (PPGECEM/Unioeste). Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste (2017). Graduação em Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2008) e especialização em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2010). Integrante do Grupo de Pesquisa em Formação de Professores de Ciências e Matemática FOPECIM/Unioeste.

Vitória Fenilli Vidaletti , Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR, Brasil

Possui mestrado em Engenharia de Energia na Agricultura - Unioeste. Doutorado em andamento no Programa de Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM/Unioeste), linha de pesquisa Educação Matemática. Membro dos grupos de pesquisa Investigação Fenomenológica na Educação Matemática (IFEM) e Centro Italiano di Ricerche Fenomenologiche (CIRF). Estuda temas relacionados à Autismo, Fenomenologia e Educação Matemática

Dulcyene Maria Ribeiro, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR, Brasil

Possui graduação em Matemática (2000) e mestrado em Educação Matemática (2003) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Unesp. Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo - USP (2009), com estágio (doutorado sanduíche) na Universidade de Lisboa e pós-doutorado na Universidade de Lisboa (2019). É professora efetiva da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) no Curso de Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática PPGECEM. Foi coordenadora geral do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência da Unioeste (Pibid). Integrante do Grupo de Pesquisa em Formação de Professores de Ciências e Matemática FOPECIM/Unioeste

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Published
2025-09-14
How to Cite
Gonçalves, P., Vidaletti , V. F., & Ribeiro, D. M. (2025). Introduction of the Concept of Fraction and Equivalent Fractions in 20th-Century Brazilian Mathematics Textbooks. Revista Brasileira De História Da Educação, 25(1), e384. https://doi.org/10.4025/rbhe.v25.2025.e384
Section
Original research