Profile of the Pedagogical Evaluation Committees of Sociology Textbooks of the National Textbook Program from 2012 to 2018

Keywords: teaching sociology, school sociology, PNLD, high school

Abstract

This article has as its study object the evaluation process of the PNLD Sociology textbooks, in the years 2012, 2015 and 2018, to exclusively analyze the profile of the evaluators of the textbooks, according to indicated in the PNLD Guides, published by the Ministry of Education (MEC), the Basic Education Secretariat (SEB) and the National Education Development Fund (FNDE). We are guided by studies in manualistics, according to Mahamud-Ângulo (2019) and Cigales and Oliveira (2019). We start from the assumption that textbook evaluators are actors who play a fundamental role in the scope of this public policy, since they are the ones who analyzeand choose the works that will compose the PNLD catalog for each curricular component.

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Author Biographies

Thiago de Jesus Esteves, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Nova Iguaçu, RJ, Brasil.

Professor Titular de Sociologia do CEFET-RJ. Professor do Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional, Polo Universidade Federal de Juiz de Fora (PROFSOCIO/UFJF). Doutor em Educação (UFRRJ). Mestre em Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade (CPDA/UFRRJ). Licenciado e Bacharel em Ciências Sociais (PUC-Rio). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas Públicas (GTEPP). Vice-presidente da Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais (ABECS).

Rafaela Reis Azevedo de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, Brasil

Professora adjunta da Faculdade de Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Rede Nacional (Profsocio/UFJF) da Universidade Federal de Juiz de Fora. Doutora em Educação (UFJF); Mestra em Educação (UFJF); Licenciada e Bacharela em Ciências Sociais (UFJF). É líder do Grupo de Pesquisa, Extensão e Ensino de Sociologia (Grupees) e presidenta nacional da Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais (ABECS - gestão 2020-2024).

Katiuscia Cristina Vargas Antunes, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, Brasil

Professora Adjunta da Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF. Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação – PPGE/UFJF. Lider do grupo de pesquisa Culturas, Políticas e Práticas em Inclusão em Educação. Juiz de Fora/MG, Brasil.

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Published
2024-06-24
How to Cite
Esteves, T. de J., Oliveira, R. R. A. de, & Antunes, K. C. V. (2024). Profile of the Pedagogical Evaluation Committees of Sociology Textbooks of the National Textbook Program from 2012 to 2018. Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e337. https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e337