“The beginning, the middle and the beginning"

trajectories of the “Dictionary of authors of primers and reading books in Brazil (19th century)”

Keywords: biographical dictionary, History of Education, 19th century

Abstract

This article aims to discuss aspects of an interinstitutional research that results to the production of the Dictionary of authors of primers and reading books in Brazil (19th century), published in 2023 by the Cegraf Publisher UFG. We intend to problematize the use of biography in the History of Education, debating the methodological paths taken in the constitution of the biographical entries recorded in this work. By sharing the paths to the development of the Dictionary, we present data that clarify the results and gaps of the research, intending to ensure the dissemination of the trajectories of an extensive project, with the inherent difficulties of a production that involved eighty researchers from various regions of Brazil and Portugal.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Diane Valdez, Universidade Federal de Goiás, Goiás, GO, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas.

Claudia Panizzolo, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Doutora em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Ana Raquel Costa Dias, Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás.

Juliano Guerra Rocha, Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, MG, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia.

References

Abreu, A. A. (1998). Dicionário biográfico: a organização de um saber. In Anais do 22º Encontro Anual da Anpocs (Grupo de Trabalho Biografia e Memória Social) (p. 2-3), Caxambu, MG.

Blake, S. (1883). Dicionário bibliográfico brasileiro. Tipografia Nacional.

Boto, C. (2014). A liturgia da escola moderna: saberes, valores, atitudes e exemplos. História da Educação, 18(44), 99-127.

Carino, J. (1999). A biografia e sua instrumentalidade educativa. Educação & Sociedade, XX(67).

Coelho, N. N. (1984). Dicionário crítico da literatura infantil/juvenil brasileira (1882-1982). Quíron.

Dias, A. R. C. (2018). “Passeando pelos arredores”: o ensino de história para crianças em Goiaz coração do Brasil (1934) [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal de Goiás.

Dias, A. R. C. (2023). Biografias de mulheres na história da educação: Benedicta Stahl Sodré, Branca Alves de Lima e Iracema Furtado Soares de Meireles (século XX) [Tese Doutorado]. Universidade Federal de Goiás.

Fávero, M. L. A., & Britto, J. M. (Org.). (2002). Dicionário de educadores no Brasil: da colônia aos dias atuais (2a ed.). UFRJ.

Felipe, A. E. (2023). Nem modernidade, nem uniformidade: as escolas isoladas da cidade de São Paulo (1894-1919) [Tese de Doutorado em Educação]. Universidade Federal de São Paulo.

Le Goff, J. (2003). História e memória. Editora da Unicamp.

Le Goff, J. (Coord.). (2013). Hombres y mujeres de la Edad Media (Isabel Almada e Odile Guilpain, trad.). FCE.

Loriga, S. (2011). O pequeno X: da biografia à história. Autêntica.

Malcolm, J. (1995). A mulher calada: Sylvia Plath, Ted Hughes e os limites da biografia. Companhia das Letras.

Mortatti, M. R. L. (2000). Os sentidos da alfabetização: São Paulo (1876-1994). Unesp.

Panizzolo, C. (2006). João Köpke e a escola republicana: criador de leituras, escritor da modernidade [Tese de Doutorado]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Pfromm Netto, S., Rosamilha, N., & Dib, C. Z. (1974). O livro na educação. Primor.

Rocha, J. G. (2019). História da Alfabetização de crianças em Goiás 1835-1886 [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Uberlândia.

Schmidt, B. B. (2014). Quando o historiador espia pelo buraco da fechadura: biografia e ética. História, 33(1), 124-144.

Schmidt, B. B. (2017). Os múltiplos desafios da biografia ao/à historiador/a. Diálogos, 21(2).

Schumaher, S., & Brazil, É. V. (Orgs.). (2000). Dicionário mulheres do Brasil: de 1500 até a atualidade. Biográfico e ilustrado. Jorge Zahar Editor.

Silva, I. F. (1858). Diccionario bibliographico portuguez. Imprensa Nacional.

Tambara, E. (2003). Bosquejo de um ostensor do repertório de textos escolares utilizados no ensino primário e secundário no século XIX no Brasil. Seiva Publicações.

Tambara, E. (2023). Prefácio. In D. Valdez, C. Panizzolo, A. R. C. Dias, & J. G. Rocha. Dicionário de autoras(es) de cartilhas e livros de leitura no Brasil (século XIX). Cegraf UFG.

Valdez, D. (2006). A representação de infância nas propostas pedagógicas do Dr. Abilio Cesar Borges: o barão de Macahubas (1956-1891) [Tese de Doutorado]. Universidade Estadual de Campinas.

Valdez, D. (Org.). (2017). Dicionário de educadores e educadoras em Goiás: séculos XVIII-XXI. Editora Imprensa Universitária.

Valdez, D., & Alves, M. F. (2019). Espaços de educar: biografias femininas e ensino de história da educação. Revista Brasileira de História da Educação, 19.

Published
2024-10-02
How to Cite
Valdez, D., Panizzolo, C., Dias, A. R. C., & Rocha, J. G. (2024). “The beginning, the middle and the beginning". Revista Brasileira De História Da Educação, 25(1), e351. https://doi.org/10.4025/rbhe.v25.2025.e351
Section
Original research

Funding data