Between production and circulation
Carleton Washburne's studies in New Education Fellowship publications
Abstract
Through the reconstruction of the professional trajectory of Carleton Wolsey Washburne, this study sought to analyze the circumstances of the production of his educational ideas. When seeking to learn more about his trajectory and his educational actions, important communication network were revealed, showing that his actions were not isolated, but intertwined with international networks, whose discourses and practices were incorporated by individuals and institutions adept at New Education defended by New Education Fellowship [NEF]. Specifically, it is interesting to know which ideas of Washburne, the founding periodicals of NEF, circulated internationally. Therefore, this research is inserted in the field of History of Education and Cultural History, it uses documentary analysis based on the studies of Michel de Certeau and Peter Burke. The results showed that the circulation of Washburne's ideas, via NEF publications, did not favor the whole of his work, but the self-instructional materials, especially those related to the teaching of arithmetic.
Downloads
Metrics
References
Burke, P. (2016). O que é história do conhecimento? (Cláudia Freire, trad., 1a ed.). São Paulo, SP: Editora Unesp.
Carvalho, L. M. (2009). Notas para um estudo da circulação e estruturação do conhecimento educacional na imprensa de educação e ensino. In J. R. Ó & L. M. Carvalho (Eds.), Emergência e circulação do conhecimento psicopedagógico moderno (1880-1960): estudos comparados Portugal-Brasil (p. 173-194). Lisboa, PT: Educa.
Carvalho, M. M. C. (2007). A bordo do navio, lendo notícias do Brasil: o relato de viagem de Adolphe Ferrière. In A. C. V. Mignot & J. G. Gondra (Ed.), Viagens pedagógicas (p. 277-293). São Paulo, SP: Cortez.
Carvalho, M. M. C. (2004). O manifesto e a liga internacional pela educação nova. In M. Xavier (Ed), Manifesto dos pioneiros da educação: um legado em debate (p. 147-181). Rio de Janeiro, RJ: FGV.
Certeau, M. (2012). A invenção do cotidiano: 1. artes do fazer. Petrópolis, RJ: Vozes.
Comas, J. (1930). El sistema de Winnetka en la práctica. Revista de Pedagogía.
Delaunay, E. (1926b). Chronique française. Pourl´Ère Nouvelle, 21, 93-94.
Delaunay, E. (1927). Chronique française. Pourl´Ère Nouvelle, 29, 119-121.
Delaunay, E. (1939) Chronique française: encore la taylorisation de l’instruction. Pourl´Ère Nouvelle, 148, 174-180.
Delaunay, E. (1933). Chronique française: gradation et graduation des difficultés. Pourl´Ère Nouvelle, 87, 107-110.
Delaunay, E. (1926a). Chronique française: individualisation de l’enseignement. Pourl´Ère Nouvelle, 18, 8-9.
Écoles expérimentales aux États-Unis: Winnetka Public Schools. (1923). Pour Ere Nouvelle, 7, 63-65.
Gardet, M. (2018). Carleton Wolsey Washburne (1889-1968): un pédagogue américain à la pointe de la Progressive education. Recuperado de: https://repenf.hypotheses.org/296
Gilbert, R. (1974). As ideias actuais em pedagogia (4a ed.). Lisboa, PT: Moraes Editores.
Gobbo, G., & Pizzi, L. C. V. (2013). Currículo, autonomia e cidadania: a experiência da Scuola-Città Pestalozzi em Florença/IT. Revista Teias, 33(14), 228-248.
Haenggeli-Jenni, B. (2011). Pour l'ere nouvelle: une revue-carrefour entre science et militance (1922-1940) (Tese de Doutorado). Université de Genève, Genebra.
Hofstetter, R., & Schnewuwly, B. (2017). Diciplinarização e disciplinação: as ciências da educação e as didáticas das disciplinas sob análise. In R. Hofstetter & R. W. Valente (Ed.), Saberes em (trans)formação: tema central da formação dos professores (p. 21-54). São Paulo, SP: Editora Livraria da Física.
Hofstetter, R., & Schnewuwly, B. (2004). Introduction educationalsciences in dynamic and hybrid institutionalization. Paedagogica Historica, 40 (5-6), 569-589.
Hofstetter, R., Schnewuwly, B., & Freymond, M. (2017). Penetrar na verdade da escola para ter elementos concretos de sua avaliação - a irresistível institucionalização do expert em educação (século XIX e XX). In R. Hofstetter & R. W. Valente (Ed.), Saberes em (trans)formação: tema central da formação dos professores (p. 55-112). São Paulo, SP: Editora Livraria da Física.
Lawn, M. (2014). Um conhecimento complexo: o historiador da educação e as circulações transfronteiriças. Revista Brasileira de História da Educação, 1(14), 127-144. Recuperado de: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38866
Meuer, W. G. (1988). Carleton W. Washburne: his administrative and curricular contributions in the Winnetka Public Schools, 1919, through 1943 (Dissertação de Mestrado). Loyola University Chicago, US.
Moyon, M., & Pinheiro, N. V. L. (2019). René Duthil, militant français de l’adoption des tests à l’école dans l'entre-deux-guerres. Histoire de l’éducation, 152(2), 37-61.
Pinheiro, N. V. L. (2017). A aritmética sob medida: a matemática em tempos da pedagogia científica (Tese de Doutorado). Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos.
Pinheiro, N. V. L., & Valente, W. R. (2016). Carleton Washburne e as pesquisas sobre a aritmética nos primeiros anos escolares. Revista Pesquisa Qualitativa, 4(4), 88-105.
Rabelo, R. S. (2016). Destinos e trajetos: Edward Lee Thorndike e John Dewey na formação matemática do professor primário no Brasil (1920-1960) (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Rabelo, R. S. (2019). O ensino de matemática em um número especial da revista The New Era, 1934. Bolema, 65 (33),1109-1132.
Rabelo, R. S., & Vidal, D. G. (2020). A seção brasileira da New Education Fellowship: (des)encontros e (des)conexões. In D. G. Vidal & R. S. Rabelo. Movimento internacional da educação nova (1a ed., p. 25-47). Belo Horizonte, MG: Fino Traço.
Rabelo, R. S., & Vidal, D. G. (2018). A seção brasileira da New Education Fellowship: explorando o cenário de sua criação. In Anais do 13º Congreso Iberoamericano de História de la Educación Latinoamericano. Montevideu, UR.
Sadovnik, A. R., & Semel, S. F. (2002). Founding mothers and others: women educational leaders during the progressive era. New York: Palgrave Macmillan US.
Vergon, M. (2019). Carleton Washburne, passeur transathantique des conceptions de l’éducation nouvelle. In: Colloque international de l’ATRHE. Passagers, transferts, trajectoires en education. Genève, CH. Recuperado de: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02342293
Vidal, D. G., & Rabelo, R. S. (2019). A criação de Institutos de Educação no Brasil como parte de uma história conectada da formação de professores. Cadernos de História da educação, 1(18), 208-220. Recuperado de: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/47659
Washburne, C. W. (1928b). Ce qu’il y a de bon et ce qu’il y a de mauvais dans l’Education en Russie. Pour Ere Nouvelle, 35, 27-38.
Washburne, C. W. (1925). Les écoles rénovées de Winnetka aux États-Unis. Pour l´Ère Nouvelle, 14, 3-6.
Washburne, C. W. (1934). La escuela individualizada. Revista de Pedagogia.
Washburne, C. W. (1927). Freedon by individual mastery. The New Era, 32(8), 126- 128.
Washburne, C. W. (1928a). The good and bad in russian education. The New Era, 33(9), 8 - 12.
Washburne, C. W. (1923). Progressive tendencies in european education (Bulletin, 37). Washington, DC.: Government printing office.
Washburne, C. W. (1926). Winnetka - an education laboratory. The New Era, 27(7), 115-120.
Washburne, C. W., & Marland, S. P. (1963). Winnetka: the history and significance of an educational experiment. New Jersey, EUA: Prentice-Hall.
Zilversmit, A. (1993). Changing schools: progressive education theory and practice, 1930-1960. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.