<b>Stoicism and <i>imperium</i>: the <i>virtus</i> of the roman political man.</b></b> - doi: 10.4025/actascieduc.v33i2.13145

  • Renata Lopes Biazotto Venturini Universidade Estadual de Maringá
Keywords: Pliny the Younger, amicitia, imperial politics, patronage

Abstract

The objective of this article is to study the relationships between Stoicism and the Principate by reading letters by Pliny. Pliny the Younger came from an equestrian family that rose to the senate. After opposition under the reign of Emperor Domitian, it became one of the ideologues and most active participants in imperial power during the reign of Nerva and Trajan. As a political man, he extolled <i>virtus</i>, finding support in the <i>mos maiorum</i> (tradition), and stoic moderation. Leader of a cultural and political circle and close friend to Trajan, Pliny illustrated the Emperor's views, particularly the ideology of a senatorial group for permanent conciliation between the Curia and the prince, seeking to legitimize the politics of the Ceaser and guide senatorial interests

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Lopes Biazotto Venturini, Universidade Estadual de Maringá
Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1986), mestrado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993) e doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo (2000). Atualmente é professor não-titular da Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de História, com ênfase em História Antiga, atuando principalmente nos seguintes temas: principado romano, instituições políticas, patronato, poder imperial , epístolas De Caio Plínio Cecíllio Segundo, mais conhecido como Plínio, o Jovem Currículo Lattes
Published
2011-10-10
How to Cite
Venturini, R. L. B. (2011). <b>Stoicism and <i>imperium</i>: the <i>virtus</i> of the roman political man.</b></b&gt; - doi: 10.4025/actascieduc.v33i2.13145. Acta Scientiarum. Education, 33(2), 175-181. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v33i2.13145
Section
History of Education