<b>The invention of identity of Mato Grosso do Sul State in a theater of a technical school </b> - doi: 10.4025/actascieduc.v35i2.19067

  • Rosemeire de Lourdes Monteiro Ziliani Universidade Federal da Grande Dourados
Keywords: discourses, scenic experience, constitution of subjectivity

Abstract

Current study socializes analyses on the programs of a twenty-year-old theater group in a technical school in Aquidauana MS Brazil, by discussing the discourse of written and rehearsed plays, underscoring the stance of young people who participated as actors. Studies featuring Foucauldian perspectives were employed to problematize and discuss the selected material. Architectural, psychopedagogical, agricultural and artistic discourses crisscrossed in the Institution´s programs to prepare agents to be technicians within the primary sector of the local economy. However, the school theater had a more comprehensive task, or rather, to define or invent an identity of the state of Mato Grosso do Sul after its separation from the state of Mato Grosso in the late 1970s. The statements of the young actors on the discourses and practices that marked the theater experience showed different forms of appreciation and different ways to subjective them.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosemeire de Lourdes Monteiro Ziliani, Universidade Federal da Grande Dourados
graduada em psicologia, com mestrado e doutorado em educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. 

Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal da Grande Dourados, ministrando as disciplinas de educação especial, psicologia do desenvolvimento e da aprendizagem, tendo atuado nas licenciaturas (pedagogia, educação física, ciências biológicas, psicologia e outras). Tem experiência na área de educação, atuando e pesquisando os temas: ensino médio, educação profissional, juventude, escolarização e subjetividade. É autora e coautora de capítulos de livros, artigos em revistas científicas. Membro do Grupo de Estudos Historia da Educação, Memória e Sociedade (GEPHEMS/UFGD) e do Grupo de Estudos e Pesquisas nos Referenciais Foucaultiano (GEIARF/UFMS).

Published
2013-05-28
How to Cite
Ziliani, R. de L. M. (2013). <b>The invention of identity of Mato Grosso do Sul State in a theater of a technical school </b&gt; - doi: 10.4025/actascieduc.v35i2.19067. Acta Scientiarum. Education, 35(2), 255-262. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v35i2.19067
Section
Teachers' Formation and Public Policy