<b>Policy enactment in school: considerations from Acting Theory and Policy Cycle

  • Jean Mac Cole Tavares Santos Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
Keywords: educational policy, school contexts, high school.

Abstract

The enactment of the policy Innovatory High School Program (ProEMI) in two government-run high schools is analyzed. According to Ball et al., enactment means that policies are interpreted and translated by several political agents within the school environment rather than merely implemented. Working with the prospect of ‘enactment’ provides new possibilities to understand the policy cycle as presented by Ball et al. disconnecting the context of practice in dealing simply with politics in action from the context of influence as the enshrined status of ideas. Current paper tries to show how policies are put into practice by teachers in each specific context, from the resources available in the school and from the feelings and immediate interests of the school community. The reasons for possible differences in the implementation of policy in each of the analyzed contexts are also discussed. In fact, policy results from discussions of various and contextualized demands involving several school agents closely linked to the policy in question.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Mac Cole Tavares Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestre em História Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ - 2000), doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB - 2007), com estágio doutoral na Universidade de Valência (UV - Valência, Espanha), e pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPED), na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), com bolsa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), sob a supervisão de Alice Casimiro Lopes.. É professor adjunto 4 do Curso de Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). É coordenador do Grupo de Pesquisa Contexto e Educação (UERN/CNPq). Coordena, ainda, pesquisas sobre o mundo do trabalho e a formação escolar no ensino médio nos estados do Rio Grande do Norte e Ceará com apoio do CNPQ, da FAPERN e da FUNCAP. Participa também do projeto de extensão "Laboratório de Estudos e Pesquisas em Paulo Freire e Educação Popular" (LEFREIRE) na UERN e coordena o Projeto de Extensão Estudos em Indisciplina e Violência na Escola (EIVE), na Faculdade de Educação/UERN. Foi tutor do PET Pedagogia UERN, entre dezembro de 2010 e Janeiro de 2013.

Published
2016-08-01
How to Cite
Santos, J. M. C. T. (2016). <b&gt;Policy enactment in school: considerations from Acting Theory and Policy Cycle. Acta Scientiarum. Education, 38(3), 271-282. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v38i3.26768
Section
Public Policies and Administration